24.04.2016

21.-27.april 1975 (Pizza)

Denne uken lagde vi bladkrans på skolekjøkkenet, noe vi også gjorde for noen uker siden. Kanskje vi trengte litt mer øvelse? Den var sikkert like god og populær denne uken også. Mamma og pappa dro til London, det pleide de å gjøre hvert år. Pappa dro på forretningsreise, mens mamma var med som turist. De var borte en uke, så da var det Susanne og meg som passet hus og hund.

Fra dagboken:

MANDAG (21.4): Ikke barnevakt hos Heggen. Nede i Nordhellinga om kvelden.
TIRSDAG (22.4): Stivkrampesprøyte. Ikke så veldig vondt. Mor og far hadde bridge om kvelden.
ONSDAG (23.4): Gjorde veldig vondt i armen. Gikk ikke på dansinga på grunn av det. Potet-terte, Biff Stroganoff og bladkrans på skolekjøkkenet.
TORSDAG (24.4): På spillinga. Mamma kom og hentet meg. Fikk nye seilersko. På skolen og øvde på sketsjen.
FREDAG (25.4): Sydde på nattkjolen. Lord Peter Wimsey på detektimen. Fin.
LØRDAG (26.4): På tivoli sammen med Edle. Mamma lagde pizza. Kjempegod! Columbo på TV.
SØNDAG (27.4): Mamma og pappa dro til London. Dro kl.13 med drosje. Susanne og jeg + Cita gikk en tur på 1,5 time. Koteletter til middag.

Pizza

På lørdag laget mamma pizza, og jeg har prøvd å erindre når jeg første gang hørte om denne retten. Jeg kan huske at mamma fortalte at det var en deig man kunne legge forskjellige ting på og toppe med ost. Sannsynligvis var det noen år tidligere enn dette, for historien om pizza i Norge startet i begynnelsen av dette tiåret.

I 1970 åpnet "Peppe's pizza" sin første restaurant på Solli, startet av den amerikanske innvandreren Louis Jordan, og dette regnes som introduksjonen av pizza i Norge. Peppe's West End på Frogner åpnet i 1972, og det er kanskje den jeg husker best. Den første restauranten i Asker og Bærum åpnet på Stabekk i 1979, og den ble i de samme lokalene til 2011.


Linje 2 utenfor Peppe's West End på Frogner (1976)

1973 fra Aftenposten: 2 seksjoner, en for voksne og en for ungdommer

I 1971 presenterte Ingrid Espelid pizza på TV, og da ble den kjent over resten av landet. Vi laget  den amerikanske pizzaen med tykk bunn, mye fyll (gjerne kjøttdeig og løk med pizzasaus) og et tykt lag med ost på toppen. Jeg har til og med hørt om noen som misforstod og brukte brunost på toppen, men det ble kanskje ingen stor hit. Hvitløk var også ganske nytt for oss, og ble ofte brukt på pizzaen. Vi var veldig forsiktige med dette, og var livredde for at vi skulle lukte av hvitløk!

Ingrid Espelid på 70-tallet

Kilder:
Peppe's pizza på Stabekk
Dette har vi lært av hele Norges matmor
Historien om Peppe's pizza

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar