15.05.2016

12.-18.mai 1975 (17.mai og russefeiring)

Denne uken var det 17.mai, og det ser ut som vi hadde en god 17.mai-meny på skolekjøkkenet: pizza, is, boller og sjokoladekake!

De siste ukene har vi øvd på sketsjen som skulle fremføres 16.mai. Det høres ikke ut som om det ble helt vellykket?

Fra dagboken:

MANDAG (12.5): Hele klassen på ekskursjon til Bygdøy med Strandli. Mamma og pappa kom hjem fra Danmark.
TIRSDAG (13.5): Plukket søppel. Sammen med Sissel og Trine. Jeg gravde i hagen min.
ONSDAG (14.5): Hadde tidtaking på 16.mai-programmet. På elevaften (hos piano-lærerinnen). Trodde det var 18:30, men det var 19:30, Kjørte med Karin til og Hr Knudsen fra. Pizza, iskrem, boller og sjokoladekake på skolekjøkken.
TORSDAG (15.5): Generalprøve på 16.mai-programmet. På spillinga. Sammen med Hege og Ingvild.
FREDAG (16.5): Opptrådte med 16.mai-programmet. Alle syntes det var teit. Ble ferdig med heklehatten. Mamma ble ferdig med skjørtet.
LØRDAG (17.5): Supert vær! På Bryn skole og så på toget. Dro på russetoget (i Oslo). Leker hos oss (plassen ved Sissel). Hos Blyberg om kvelden.
SØNDAG (18.5): Stod opp 11:30. Farmor og farfar kom hit ca 14:30. Fikk 10 kr av farfar. Laget ferdig ny lue (heklet). Dårlig vær.


Russetog i 1972, min storebror til venstre i bildet

17.mai

I 1975 var jeg 13 år og gikk i 7.klasse på Hauger ungdomsskole. 17.mai var vi på Bryn skole (barneskolen) for å se på barnetoget, men dro til Oslo litt senere for å se på russetoget. I 1975 var det ikke så mange biler i toget, og russen var opptatt av å gå med plakater som skulle uttrykke en mening - politisk eller humoristisk. Jeg har ikke funnet bilder fra 17.mai 1975, men derimot noen fra 1973 og 1974 da jeg enda gikk på barneskolen.


17.mai 1973 på Bryn skole (meg med museflettene)

17.mai 1974 i 6.klasse (jeg har flagget høyest!)


Russefeiring i 1972

Storebroren min var russ i 1972, og jeg har spurt han hvordan deres russefeiring var. Hans gjeng var ikke så veldig opptatt av russefeiringen. Han kjøpte seg en russelue, men det var den eneste investeringen han gjorde i utstyr. Det var en gutt i klassen som var med på en russebil, men buss var helt uaktuelt for ungdommene. De tenkte nok ikke tanken på å bruke penger på det - de ville heller spare pengene sine til bra stereoanlegg og ferier! Bildet lenger opp er fra 17.mai 1972, og han gikk med en plakat hvor det stod "Vi går" (og flere etter han hadde plakater med "...og går").

Russefeiring i 1977

Storesøsteren min var russ i 1977, og var med på russefeiringen slik som jeg selv var i 1980. Hun hadde russelue, men ikke russekort. Det var noen i klassen hennes som hadde russebil, og hun gikk i russetoget i Oslo. De var ferdig med eksamen før 17.mai, og hadde fokus på det. Jeg har dessverre ingen bilder fra 1977, annet enn av et russekort.




Russefeiring i 1980

Jeg var russ i 1980, og husker det som en morsom tid! Jeg hadde russelue, russestokk og russekort, men utstyr utover det var ikke annet enn vanlige røde klær med påsydd merke for Stabekk-russen. Det var en del på skolen som hadde biler, men for meg var det aldri aktuelt. Når jeg trengte transport 16. og 17.mai satt jeg på med en varebil som noen gutter i klassen hadde. Vi hadde skriftlig eksamen før 17.mai (norsk 6.mai, nynorsk 7.mai, fysikk 9.mai og matte 12.mai), og vi fikk beskjed om vi kom opp i muntlig eksamen 19.mai (jeg kom ikke opp). Jeg var på russekro og klassefest før eksamen, og første feiring etter eksamen var 16.mai. Da var vi på russerevy på Chateau Neuf, med luepåsetting kl.00. Senere den natten dro vi til Bekkestua-krysset, og holdt det gående til vi vekket lærerne tidlig om morgenen 17.mai. Så dro vi til Youngstorget før vi hadde russefrokost hos et tvillingpar i klassen som bodde i Sandvika. Deretter gikk vi i russetog i Oslo, før vi dro ut på Bygdøy (Huk m.m). Russetoget var høydepunktet, og det er vel tydelig utfra bildet at jeg hadde det morsomt!



Russekort i 1980

Klar for russetog 1980


Russetog 1980

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar