22.05.2016

19.-25.mai 1975 (Klær)

Sissel og jeg var aktive denne uken - vi både syklet og gikk tur med hundene våre til Skui-bakken og Ringi gård. Ringi gård er for øvrig den gården som har blitt kjent for god eplemost, noe de startet med i 2001. I 1995 startet de med eplepressing, så det er mange år etter at vi flyttet fra Grinibråten. Vi pleide å plukke blomster der, for det vokste mange forskjellige sorter i en skråning hvor det var en blanding av hageblomster og ville blomster.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (19.5): (2.pinsedag) Stod opp kl.10. Det ble fint vær utover dagen. Vi grillet pølser ute til middag.
TIRSDAG (20.5): Mamma hos Woltmann (der hun var hjemmehjelp). Kathrine var her. Mor og jeg i Sandvika etter bikini. Fant ingen. Plantet i hagen min. Brev til Sverre.
ONSDAG (21.5): Stekt makrell, rabarbrasuppe og horn på skolekjøkken. Sissel og jeg + hundene syklet til Skui-hoppet før middag. Gikk til Ringi etter middag.
TORSDAG (22.5): Foredrag om røyking på skolen. På spillinga. Trine (nabo-jente) arvet masse tøy av meg.
FREDAG (23.5): Gikk tur til Ringi med Siv, Sissel, Cita, Buster og Bamse. Mor og far på teater "To fruer i en smekk". Cannon på TV.
LØRDAG (24.5): På kino med Trine og Sissel "Robin Hood". Jeg sov hos Trine (moren og faren på fest). Søstrene Snuse på TV, ganske skummel.
SØNDAG (25.5): Stod opp ved 12-tiden. Trine og jeg dusjet i hagesprederen.

Klær

I følge boken "Barndom på 70-tallet" får nå barn/ungdom nye ord i vokabularet, omhandlende bestemte typer og hvordan de gikk kledd:

Friker: Islender, dyffel, ørkenstøvler, indisk bomull, afghanerpels, tresko, hotpants, palestinaskjerf, geiteraggstøvler, midtskill, aurlandssko, smalstripet cord, platåsko, poncho, trange høyhalsa ribbestrikkede genseren med brune striper i rare kunststoffblandinger, Wrangler og Levis jeans, langt hår.

Soss: Pologenser, lodenfrakk, Isba, alpejakke, snøkrystall, catalinajakke, Fusalp, Monclair eller Hasegg boblejakke, Docksides (seilersko), Marius genser, Atomic boblevest, collegejakke, aurlandssko, skinnsekker, geiteraggstøvler, hanekammer, halvlangt hår, Levi's jeans uten sleng.

Krampesoss: De som egentlig har dårlig råd, men likevel vil være soss. De dummeste er de som kjøper falsk Fusalp (Har'u kjøpt den på EPA eller? Lite ikke teit'a).

Sigrun Berg: Lilla vevet skjerf, bredstripet cordfløyel, batikk, helsleng, tunika, fotformsko, hjemmestrikket, hjemmefarget, aurlandssko, lang variant av bolleklipp, busserull, nesnalobber, tresko, poncho.

Doris og Harry (disco): Apollostøvler, krøsjlakk, vrengbar tofarget hylsterboblejakke, terylenebukser med sydd press, hotpants, løvemanke eller langt hår og midtskill, pinetrange jeans, boblejakke med striper, platåsko, trange høyhalsa ribbestrikkede gensere med brune og oransje striper i rare kunststoffblandinger, tønneboblejakker.

Diverse crossover-varianter florerer.

Alle har: Viking seilerstøvler - hvite eller blå med hvit kant, vanlige eller nedbrettet med olabukseslengen stappet oppi bak.

Jeg kan ikke huske at noen ble kalt "Doris" eller "Harry" hos oss, men vi visste godt hva det var. "Krampesoss" tror jeg heller ikke var mye brukt. Plaggene som er beskrevet under "Soss", "Friker" og "Sigrun Berg" kjenner jeg til, og man kan vel si at vi brukte en god blanding av disse klærne.

70-talls moten har kommet tilbake, og slengbukser har blitt moderne igjen. Jeg har lett litt etter bilder som viser hva vi gikk med rundt 1975, og her er et lite utvalg:

Sommer 1974: Slengbukser!


1973: Busserull og slengbukser


1974: Klassebilde 6C
Viking seilerstøvler på første rad!


1975: Klassebilde 7F
Høyhalset genser (gjerne med smykke hengende over kanten),
skjorter m/snipper, pologenser, busserull, Islender,
 (mye) naturlig hår, strikkegenser/vest


1977:
Afghaner-vest, cowboy-støvletter, rutet skjorte
(dette var nok mest til ære for fotografen)

Kilde: Barndom på 70-tallet (forfatter: Kristin von Hirsch)



7 kommentarer:

  1. Bodde på Holo fra 73 til 77, og kjenner igjen så mye. Var småbarnsmor, så Ringirunden foregikk med barnevogn eller akebrett. Slengbuksene måtte vi ha, men økonomien til hjemmeværende unge mødre tilsa ikke alt det andre... var vel noen år for gammel!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hvem er du. Bodde på Holo fra 1964 til 1990.
      Mitt navn er Bent Mikkelstrup

      Slett
  2. Fantastisk! Tusen takk :D

    SvarSlett
  3. Husker disse åra med stor glede, hadde både moncler, mulig også fusalp, det var den råeste, Isba måtte jeg også ha kjøpte på Tom Murstad på Majorstua, kosta 255, hadde spart lenge. Kvittering har jeg enda liggende, kjøpt 5 des 1971,altså noen år siden, docsides var det eneste jeg gikk i.
    Kjente jo han som importerte de, Udødelige, ikoniske alle sammen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg husker ikke at jeg hsr lagt ut dette tidligere, men alt stemmer på en prikk

      Slett
  4. På slutten av 70-tallet hadde mange pinetrange bukser som var høye i livet. De kunne være røde, hvite eller sikkert andre farger også. Husker noen hva disse het?

    SvarSlett
  5. Morsomt å lese. Vokste opp på Jar omtrent samtidig. Gikk på Eikeli gymnas. Fikk aldri penger til dyre klær. Husker jeg var litt misunnelig på sossen.

    SvarSlett