01.05.2016

28.april-4.mai 1975 (Postsparebanken)

Denne uken var mor og far i London, og Susanne og jeg var alene hjemme. Hun hadde "dameparty" - et uttrykk som høres litt gammeldags ut i dag. Hun gikk i 1.klasse på gymnaset, og det var kanskje et tegn på at man følte seg litt voksen? Det var 1.mai denne uken, og da slo vi til med pølser både på snack-bar og hjemme. Og så var det stor stas da mor og far kom hjem fra London med kofferten full av gaver til oss!

Fra dagboken:

MANDAG (28.4): Satte 40 kr i banken. Susanne hadde dameparty med alle jentene i den nye klassen. Ikke barnevakt.
TIRSDAG (29.4): Kathrine var her. Jubileumsprogram på TV, radioen 50 år. Brev fra Sverre m/bilde
ONSDAG (30.4): Vikingskip, arme riddere og sjokoladekake på skolekjøkken. På dansinga. Gikk til Edle.
TORSDAG (1.5): På spillinga kl.1030. Susanne og jeg tok 15-bussen til byen. Spiste pølser på snack-bar. På kino og så "Fanget i nettet" med Julie Andrews og Omar Sharif. Fin. Spiste pølser og lomper da vi kom hjem.
FREDAG (2.5): Stod opp sent. Susanne og jeg i butikken. Ryddet da vi kom hjem. Lord Peter Wimsey på TV, siste episode.
LØRDAG (3.5): Susanne og jeg tok 12-bussen til Fornebu for å møte mor og far. Tok drosje hjem. Fikk 2 bluser, 2 halskjeder, en stor kulepenn, 2 Wanted-plakater, 1 belte, tusj
SØNDAG (4.5): Stod opp ved 12-tiden. Sammen med Sissel hele dagen.



Ukens innskudd!

Postsparebanken

Jeg satt inn kr.40,- i Postsparebanken denne uken, noe som tilsvarer ca kr.200,- i dag. Da var saldoen på kontoen hele kr.190,-.  Jeg åpnet kontoen på Vøyenenga postkontor 13.juli 1970 hos fru Holth. Hun visste sikkert mye om oss som bodde der, for vi måtte jo dit for å sette inn og ta ut penger. Jeg likte godt å gå på postkontoret med min røde bankbok!

Min første bankbok
Åpnet 13.juli 1970

Norges Postsparebank ble etablert 2.januar 1950 med Einar Gerhardsen som første kontoinnehaver. I 1992 ble banken omorganisert til Norges Postbank. Den røde bankboken var populær, men bankbøker forsvant ut av bruk i Norge på 1980- og 90-tallet. Postsparebanken brukte postsparebankmerker til 1984 for å markere innskudd. Den første serien ble brukt til høsten 1971, mens den neste ble brukt helt til 1984. Jeg har heldigvis spart på min gamle bankbok, og under ser dere et utvalg av noen sider med både gamle og nye merker.
Innskudd på 3 kroner i 1971!

Gammelt merke til venstre, nye merker til høyre

Fargerike merker!


Kilder:
Postsparebankmerker
Postbanken
Bankbok

1 kommentar:

  1. Lurer på om jeg fremdeles har en konto i Postsparebanken siden jeg har mistet boken, og ikke hatt kontakt på mange år...Mitt navn i boken var ...Inger Handeland, eller Inger Handeland Martin eller bare Inger Martin..

    SvarSlett