08.05.2016

5.-11.mai 1975 (Bryn skole)

De siste ukene har vært ganske like med skolekjøkken, dansing, spilling osv. Det er tydelig at våren har kommet, for vi spiller badminton i hagen og jeg soler meg. Vi skal fremføre en sketsj i neste uke, så det er de siste prøvene denne uken. Vi får se i neste uke hvor vellykket det ble.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (5.5): På Bryn skole. Ganske gøy. Aasbøe var der (læreren vi hadde på barneskolen)
TIRSDAG (6.5): Normert matteprøve. 50 stykker. Jeg klippet meg. Ikke så veldig fin. Mamma og pappa til bridge.
ONSDAG (7.5): Normert engelskprøve. Var med Edle hjem. Kl.15 prøve på sketsj (blomster-sketsj). På dansinga etterpå. Siste gang. Far hentet. Spagetti og rullekake på skolekjøkken.
TORSDAG (8.5): Edle kom til meg kl.12. Var sammen med Sissel også. Edle dro hjem 1615.
FREDAG (9.5): På spillinga 0930. Mamma kjørte og hentet meg. Mamma hos frisørdamen. Jeg solte meg. Susanne og jeg fikk ny rekord i badminton. Mor og far på teater "Den store barnedåpen".
LØRDAG (10.5): Mor og far dro til Danmark 0530, de skulle i Lisa's konfirmasjon. Susanne og jeg på kino "Majorens oppasser" med Dirch Passer. Spiste kylling om kvelden. McCloud på TV.
SØNDAG (11.5): Kjersti var og besøkte oss (en liten nabo-jente). Sammen med Heidi etter middag.

1974: Klasse 6C Bryn skole

Bryn skole

Vi sluttet på Bryn skole i 1974, og var tilbake på besøk i denne uken. Jeg har funnet et bilde av skolen fra 17.mai 1973, hvor vi går i 17.mai-tog med 5C sin flotte fane ("Vi smiler dagen lang, selv om plassen blir litt trang").


Bryn skole 17.mai 1973

Mot slutten av 6.klasse hadde vi flere vikarer fordi læreren vår var syk. Og 24.april fikk vi den dramatiske beskjeden at hun var død. Jeg husker enda den dagen vi fikk vite det, og ryktene fortalte ganske raskt at det var selvmord. Alt dette gjorde selvfølgelig veldig inntrykk på oss. Vi fikk en fast vikar resten av skoleåret som het Odd Aasbøe, og vi ble veldig glad i ham. Det er han som er med på klassebildet fra 6.klasse, sammen med overlærer Ole Grøttum. Dagen etter fikk klassen i oppgave å skrive en stil om det som hadde skjedd, og jeg har funnet min stil med tittelen "Dette glemmer jeg aldri".

17.mai i 1973

"Dette glemmer jeg aldri" (skrevet 25.4.74)

"Det var 24.april. Lærerne skulle ha planleggingsdag, så vi skulle slutte 10:45. Vi skulle først ha dobbeltime i matte. Da vi hadde hatt en time banket det på døren, og inn kom overlæreren. Han sa at vi skulle få fri resten av dagen på grunn av to dødsfall. Den ene var en liten jente i 3.klasse og den andre var fru <xx>. Det gikk et støkk gjennom meg. Jeg kunne ikke tro at det var vår frøken. Overlæreren sa at vi skulle møtes ute i skolegården. Jeg var helt skjelven i beina. Da vi kom  ut stod nesten alle elevene rundt hovedinngangen. Overlæreren holdt en tale hvor han sa at den lille piken hadde hatt mange hjerneoperasjoner før, så dette var nesten ventet. De visste ikke dødsårsaken til frøken. Han sa også at nå var hjertet vårt fylt med sorg, men ikke bare det. Det var også fylt med takknemlighet og det var i hvert fall mitt hjerte. Jeg stod med en klump i halsen, og den ble enda større da vi skulle heise flagget. Jeg kunne enda ikke forstå at nå skulle vi aldri ha frøken mer. Da vi skulle hjem satt jeg og noen andre i klassen og snakket litt om det, og jeg tror ikke at noen helt riktig kunne forstå det. Alle jentene som var der gråt, men guttene gjorde ikke (selvfølgelig). Da jeg kom hjem og skulle fortelle mamma om det strigråt jeg. Jeg gikk en tur med hunden min for å prøve å få tankene litt på avstand. Men, det gikk nok ikke for jeg har jo hatt frøken i snart 5 år. Den dagen klarte jeg ikke å gjøre noen lekser for da tenkte jeg bare på frøken. Jeg kan enda ikke forstå at det er sant. Jeg bare tenker at i morgen er jo frøken på skolen og alt er bra men så enkelt er det nok ikke. Nå skal vi få en vikar, men jeg aner ikke hvem. Jeg er glad for at dette ikke hendte i fjor, for da hadde vi hatt et helt år med vikar. Men, nå har vi bare 35 dager igjen så vi overlever nok. Dette er en dag som jeg ALDRI glemmer."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar