12.06.2016

9.-15.juni 1975 (Skolekjøkken i 1975)

Jeg fikk et dypt kutt under foten på Rødtangen i helgen som var, og jeg måtte bli hjemme fra skolen fordi klassen skulle på ekskursjon. Såret burde nok vært sydd, men det grodde til sist. Jeg har et arr den dag i dag, men det plager meg heldigvis ikke.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (9.6): Ikke på skolen på grunn av benet. Klassen på ekskursjon. Solte meg hele dagen. På teater med Siv og Edle om kvelden, så "Troll kan temmes". Kjempegøy.
TIRSDAG (10.6): Fikk fri de siste to timene. Var med Sissel på Ingierstrand. Hun danset standard, og fikk 2.premie (Sissel drev med selskapsdans, og var veldig flink!)
ONSDAG (11.6): Vasket på skolekjøkken. Dro til utstilling med klassen + Ljungmann etter storefri. Sammen med Sissel etter middag.
TORSDAG (12.6): Satt på med Heidi's sykkel fra skolen til Sandvika. Anne-Marie var vikar på spillinga. Sammen med Sissel om ettermiddagen.
FREDAG (13.6): Ble ferdig med nattkjolen. Avskjedsselskap for Arne-Kristian hos Ospen. Det var 7 stk der.
LØRDAG (14.6): Dro til byen. Kjøpte fotografiapparat. Susanne og jeg kjøpte stallykt til sjøbua. Hos farmor og farfar og spiste reker.
SØNDAG (15.6): Tanta Nanna, Anna-Beth, Arne-Kristian, Anette og Anne-Kristine var her (de tre sistnevnte var mine tremenninger, Anna-Beth deres mor og tante Nanna min farmors søster). Det lynte, tordnet og haglet.

Skolekjøkken i 1975

Denne uken vasket vi på skolekjøkkenet, og var ferdig med matlagingen for 7.klasse. Jeg har tydeligvis vært veldig opptatt av hva vi laget, og har skrevet det ned i dagboken hver uke. Jeg tenkte det kunne være morsomt med en oversikt, så under kan man se hva vi laget i første halvår 1975.

Jeg har ingen bilder fra skolekjøkkenet, men viser heller et bilde fra vårt egen kjøkken på samme tid. Ingen tvil om hvilket 10-år vi er i!

Kjøkkenet vårt på 70-tallet!

DatoHva laget vi på skolekjøkkenet?
15.januarStekt torsk og tilslørte bondepiker
22.januarKarbonadekaker og plommegrøt
29.januarKokt torsk og skolebrød
5.februarTorskerogn og saftsuppe
12.februarFerrokaker og minuttpudding
12.marsSeikaker, fruktsuppe og sukkerbrød
2.april Pølser i brun saus, potetstappe, gele m/banan/vaniljesaus og bladkrans
9.aprilSeibiff og brødpudding m/rød saus
23.aprilPotet-terte, Biff Stroganoff og bladkrans
30.aprilVikingskip, arme riddere og sjokoladekake
7.maiSpagetti og rullekake
14.maiPizza, iskrem, boller og sjokoladekake
21.maiStekt makrell, rabarbrasuppe og horn
28.maiLandgang, sjakkruter og iskrem

2 kommentarer:

  1. DAGBØKER MÅ JO VÆRE ET "MUST" om man er smart og tålmodig nok, med tanke på fremtiden....

    SvarSlett
  2. Fantastisk med skolekjøkken. Helt herlig å lese menyen. Skikkelig retro mat������ hva lærer de i skolen idag mht mat/husstell?

    SvarSlett