07.08.2016

4.-10.august 1975 (Rigmor)

Det er fremdeles sommerferie, men vi er ferdige med oppholdet på Sørlandet. Det er godt og varmt, så vi nyter enda sommeren med turer hit og dit. Vi var i Sandvika og leverte film, så det betød en ukes ventetid på bildene fra sommeren på Ås. I albumet mitt har jeg tre bilder fra oppholdet, mens mor har en del flere. Hadde jeg vært 13 år i dag hadde jeg nok hatt mengder av digitale bilder!

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (4.8): Sammen med Trine (nabojente). Kjempevarmt! Plukket litt rips.
TIRSDAG (5.8): På Åklungen med Trine og familie. Dro kl.8, kom hjem kl.21:30.
ONSDAG (6.8): Gikk tur rundt Ringi, kjempevarmt (34 grader i skyggen)! Helle og Jette (dansk familie) kom kl.16, dro igjen kl.22:40.
TORSDAG (7.8): I Sandvika og leverte film. Brev fra Ingrid. Tove kom på besøk.
FREDAG (8.8): Tanta Nanna kom. Susanne og jeg løp rundt Ringi. De store franske detektiver på TV.
LØRDAG (9.8): Stod opp tidlig. Tok Rigmor til Langåra. Jeg løp nesten rundt Ringi. Inger, Stian og Mads en liten tur hos oss.
SØNDAG (10.8): Dro til Sognsvann tidlig sammen med Inger, Stian og Mads. Jeg badet nesten hele tiden.


Et eldre bilde av "Rigmor" funnet i en brosjyre


"Rigfar" kom til Sandvika i 1982, og seiler i dag i partnerskap med "Rigmor"

Rigmor

MS "Rigmor" er en gammel trebåt som ble bygget i 1930 i Risør. Den startet i rutetrafikk i Sverige før den etter krigen ble kjøpt av en mann fra Hvaler. Den seilte så rundt i Østfold-området før den kom til Oslofjorden og senere til Sandvika. Fra sommeren 1973 ble det etablert et helt nytt ruteopplegg fra Sandvika til øyene utenfor Asker og Bærum. Vi tok den altså til Langåra i 1975, og den dag i dag går den i rute til Borøya, Brønnøya, Ostøya og Langåra.

Jeg husker ikke turen til Langåra som spesielt vellykket. Vi kom fra et fantastisk opphold på Sørlandet med blankskurte svaberg, og ville prøve å forlenge den følelsen ved å dra ut til en av øyene i Vestfjorden. Det ble Langåra, men vi syntes både det var mye folk der og at svabergene var mye mer "kantete" å sitte/ligge på. Vi lengtet nok litt for mye tilbake til Sørlandet for å kunne nyte dette, og jeg tror aldri vi gjorde det igjen.

Kilder:
MS Rigmor

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar