15.04.2018

11.-17.april 1977 (Jodie Foster)

Påskeferien var slutt, og onsdag begynte vi på skolen igjen. Så nå er det siste innspurt før jeg er ferdig med 9.klasse - og starter på gymnas til høsten!

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (11.4): Sov til kl.12. Strikket ferdig bakdelen på vesten. Vi spilte Amerikaner. "Top hat" m/Fred Astaire på TV.
TIRSDAG (12.4): Susanne, Ingrid og jeg i byen. Jeg kjøpte blå kortarmet bluse. Barbro hos Susanne om kvelden. Mor og far hadde bridge.
ONSDAG (13.4): På skolen igjen. Kjedelig! Heidi og jeg på idrettsbygget (Judo). Ingrid, Heidi og jeg på "Den lille piken nederst i veien" (Jodie Foster). Fin!
TORSDAG (14.4): Hoppet bukk i gymmen. Jeg klarte 9 hull. Solen skinte endelig. Jeg tok opp rød genser m/striper. Begynte på vest.
FREDAG (15.4): Forsov meg. Jobbet, veldig hardt. Pakket bare pålegg. Tante Lise var her om kvelden. Spiste mye kaker. "Gemini" på detektimen.
LØRDAG (16.4): Ingrid og jeg i Sandvika. Jeg klippet meg på Santa fe (75 kr). Helt kort. Ingrid ble med meg hjem. Farfar kom. Moren til Ingrid hentet henne.
SØNDAG (17.4): Susanne og jeg på kinesisk utstilling. Kjempefin. På loppemarked, men vi gadd ikke å stå i kø. Hos Randers, men de var ikke hjemme. Farfar hjem.


Jodie Foster i "Den lille piken nederst i veien"

Jodie Foster

Jodie Foster ble født i november 1962, og er altså ganske nøyaktig et år yngre enn meg. Hun var tidlig ute med TV-opptredener, først på reklame og etter hvert i TV-serier. Hun var med i sin første film i 1972, da bare 10 år gammel! Hun hadde sitt gjennombrudd i 1976, og i 76/77 spilte hun i flere filmer:
  • 1976: Taxi Driver (hun ble nominert til Oscar for beste kvinnelige birolle)
  • 1976: Bugsy Malone (hun vant to BAFTA-priser i 1977 for disse to filmene: prisen for beste nykommer og prisen for beste kvinnelige birolle)
  • 1976: Den lille piken nederst i veien (hun vant sin første Saturn Award for beste kvinnelige hovedrolle, og ble dermed den yngste mottakeren av prisen)
  • 1976: Echoes of a summer 
  • 1976: Freaky Friday (her ble hun nominert til en Golden Globe-pris)
  • 1977: Jeg er ikke barn - lenger
  • 1977: Casotto
  • 1977: Arvingen til Candleshoe
Jodie Foster i 1977

Bilde fra 1976

Fra filmen "Taxi Driver"

Jodie Foster har vunnet 2 Oscar-priser:
  • Beste kvinnelige hovedrolle i "De tiltalte" (Oscar: 1989)
  • Beste kvinnelige hovedrolle i "Nattsvermeren"  (Oscar: 1992)

1989: Vinner Oscar for sin rolle i "De tiltalte"

1992: Vinner Oscar for sin rolle i "Nattsvermeren"



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar