06.11.2016

3.-9.november 1975 (Navigare)

Jeg har tidligere skrevet om mors venninne Tove som var kokk hos skipsreder Skaugen i Kristinelundveien 1 på Frogner i Oslo. Hun bodde der også, og hun fikk lov til å invitere oss dit når skipsrederne ikke var hjemme. Det var Sigurd Skaugen og hans kone Bergljot hun jobbet for, og hun hadde vært hos dem siden ca 1954. Sigurd døde 26.april 1975 så på nåværende tidspunkt var det bare Bergljot som bodde der. Sigurd var bror til bl.a Brynjulf og Morits Skaugen, og disse tre brødrene eide sammen rederiet I.M.Skaugen som deres far grunnla i 1916. Både Brynjulf og Morits fikk sønner (med samme navn) som  kom inn i familiefirmaet. Det har vært flere rettsaker i denne familien, og mange penger å krangle om blant etterkommerne! Sigurd og Bergljot fikk ikke egne barn, men adopterte en gutt som het Morten (født 1948). Det var nok store forventninger til ham, og de hadde sikkert håpet at han ble deres bidrag inn i familiebedriften. Men, det gikk ikke sånn, og alle pengene ble vel mer en forbannelse enn en velsignelse for ham.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (3.11): På skole-kino "An-Magritt". Filmen "Om Tilla" var ganske fin.
TIRSDAG (4.11): Stikkball i gymmen. På basketen. Sissel hos meg om kvelden. Mor og far hos Tove. Sendte brev til Sverre.
ONSDAG (5.11): La opp skjørtet. Så på alle spillene fra Morten Skaugen (sønn av skipsreder Skaugen). Sissel var her også.
TORSDAG (6.11): Ble ferdig med utropstegnet på håndarbeid. David Essex på TV.
FREDAG (7.11): Susanne i dameselskap hos Bjørg. Mor, far, jeg og Cita gikk tur til kiosken. Cita ble påkjørt, men kom ikke til skade. "Historiens største rettsak" på TV.
LØRDAG (8.11): I byen. Hos farmor og farfar etterpå. De hadde fått farge-TV. Susanne hos Bente om kvelden. Spilte Navigare og Kimbo (spillene vi fikk av Morten Skaugen)
SØNDAG (9.11): Stod opp sent. Ingrid kom hit. Spilte Navigare. Far og mor på tur. Ingrid spiste her, forloren gås. Vafler til kvelds.


Skip som spillebrikker i Navigare

Navigare

Mor og far kom hjem fra Tove med en del spill som vi "arvet" etter Morten Skaugen. Selvfølgelig hadde han Navigare, som er et skipsfartsspill! Vi spilte det mye, og spiller det enda på hytta. Det ligner på Monopol, men det er skip i handelsfart det handler om. Spillet gikk ut av produksjon på midten av 80-tallet.

Jeg viser noen bilder av spillet, så vekker det kanskje minner hos andre også?


Skipsfartsspillet Navigare

"Et spennende, morsomt og lærerikt spill om
norske skip på de syv verdenshav"

Regnskapsskjema, telegram og skjøter

Penger signert av
Poseidon (direksjonens formann)
 og Neptun (hovedkasserer)

Skjøter i mekaniske verksteder

3 kommentarer:

  1. Personlig er jeg født i 1980, og ble først introdusert for dette i 1993 da jeg var på sommerferie på sørlandet. Vi spilte dette hver eneste dag, og det vekker gode minner helt klart. Jeg er nå på jakt etter dette spillet i den originalen utgaven. Kjenner du til noen som kunne være interessert i å selge dette, så er jeg beredt til å handle hvert fall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, jeg har et ubrukt eksemplar av Navigare.
      Kontakrt meg gjerne direkte hvis du er interessert.
      Mvh Jakob

      Slett
  2. ismar.gulbrandsen@gmail.com

    SvarSlett