27.08.2017

23.-29.august 1976 (Grete Waitz)

Det var tydeligvis en fin sen-sommer, og vi tok oss mange turer til Ståvivann. Jeg startet for alvor på konfirmasjonsforberedelser denne uken med konfirmasjon i sikte 5.desember. Og så var det fest hos en nabo, og jeg stod tydeligvis og kikket i vinduet - og så at flere av lærerne mine var på festen.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (23.8): Sissel og jeg badet i Ståvivann. Kjempedeilig. Jeg har anlagt midtskill. Susanne var hos Bjørg.
TIRSDAG (24.8): Siv var med Sissel og meg til Ståvivannet. Fjernsynsteatret "Læregutten" var kjempefint!
ONSDAG (25.8): Heidi og jeg på konfirmasjonsforberedelse for første gang. Jeg skulle egentlig på badefest (LOGOS), men det ble for sent.
TORSDAG (26.8): Spilte basketball i gymmen. Gøy! Så friidrettskampen mellom Norge-Sverige
FREDAG (27.8): Tysk prøve- Orientering i gymmen. Gørr. Fru Austenå hadde fest med bl.a Ljungmann, Ohr, Westre, Ullbråten. Astrid, Knut og Jarle kom hit helt uventet.
LØRDAG (28.8): Mor og far dro til Sarpsborg. Sverre og Ingrid kom hit. Susanne dro til Kathrine kl.19 (sov over). Ingrid hadde fått en spiker i hjulet. De dro kl.20. Mor og far hjem kl.21.
SØNDAG (29.8): Sissel og jeg badet i Ståvivann. Jeg så en hoggorm. Lars og Inger Elin kom om kvelden. Jeg la meg sent.


Grete Waitz i 1976

Grete Waitz

Denne uken var det friidrettslandskamp mellom Norge og Sverige, og Norge tapte både herre- og dameklassen. De beste norske utøverne var Knut Kvalheim og Grete Waitz, og de vant to øvelser hver. Utfra omtalen som jeg har funnet i arkivet til Aftenposten var det ingen overraskelse at Sverige var bedre enn Norge på dette tidspunktet.

Grete Waitz har vært en av våre store idrettsutøvere, og på dette tidspunktet i 1976 var hun 22 år (født i oktober 1953). Hun hadde giftet seg med Jack i 1975, og byttet da navn fra Andersen til Waitz. Hun deltok på 1500 meter i OL i München i 1972, og da var hun faktisk bare 18 år gammel - men kvalifiserte seg ikke til semifinalen. I 1974 fikk hun sitt gjennombrudd med bronsemedalje i EM på 1500 meter. I 1975 og 1976 satt hun to ganger verdensrekord på 3000 meter, så på nåværende tidspunkt i 1976 er hun virkelig på topp! Hun deltok i OL i 1976 på 1500 meter, men ble der dessverre slått ut i semifinalen.

Hun vant sportsjournalistenes statuett for "Årets idrettsnavn" i 1975 (og 1977, 1979 og 1983), men det var  Ivar Formo fikk den i 1976. Hun vant kongepokalen i 1973-1979.

Grete Waitz i Vi Menn før OL i 1976


Kilder:
Store Norske Leksikon: Grete Waitz
Kongepokalvinnere i friidrett for kvinner
Wiki: Grete Waitz




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar