18.03.2018

14.-20.mars 1977 (New Jordal Swingers)

Jeg hadde engelsk, matte, tysk og nynorsk tentamen denne uka. Jeg var alltid rask, og tydeligvis også fornøyd! Farfar kom og var hos oss i helgen - han ble jo enkemann i desember og trengte selskap. Han var en koselig og "fredelig" mann, så det var ikke noe problem å ha ham i huset!

Vi så på hytteting, for hytta på Sørlandet reiser seg. Vi skal ta den i bruk til sommeren, men skulle ned i påsken for å bære opp materialer etc. Mer om det senere.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (14.3): Engelsk tentamen. Jeg gikk ca kl.11. Ble ferdig med krabbegenseren. Skal kanskje lage den kortere. Ingrid var her om kvelden.
TIRSDAG (15.3): Matte tentamen. Jeg gikk som nr.2. Det gikk bra. Susanne på teater. Strikket en lue, men tok den opp. Mor og far hadde bridge.
ONSDAG (16.3): Tysk tentamen. Ganske lett. Mor og far hos farfar.
TORSDAG (17.3): Nynorsk tentamen. Jeg gikk ca kl.11. Satt inn litt bilder i album. Barnevakt hos Sunde, 20 kr.
FREDAG (18.3): Fikk igjen mattetentamen: S! Jobbet. Ingrid, Ingvar og Terje kom hit om kvelden. Koselig. Spilte og sang m.m.
LØRDAG (19.3): Mor, far og jeg i byen. Fikk ny tøy-bukse og genser. Så på hytteting. Hentet farfar. Susanne hos Øyvind om kvelden. Jeg spilte gitar.
SØNDAG (20.3): Susanne og jeg gikk en times tur. Susanne hos Kathrine om kvelden. Mor og far kjørte farfar hjem. Mye fint på TV.


New Jordal Swingers i 1977

New Jordal Swingers (NJS)

Når jeg leter etter ukens tema på bloggen er det ofte tilfeldighetene som setter meg på sporet av noe. Jeg fant ut at Oslo konserthus åpnet 22.mars 1977, og lurte på om det kunne være et tema. Men, jeg fant verken spennende stoff eller bilder om dette. Så fant jeg ut at New Jordal Swingers (NJS) hadde konsert der 15.april samme år, og det var "den første rene konserten med rock- og pop-musikk i det nye huset". NJS ga ut platen "Close Up" 21.mars 1977, og de fikk overrakt salgstroféer for platen fra scenen under konserten.

Platen som ble gitt ut for 41 år siden


Og hvilket forhold hadde jeg til New Jordal Swingers? Først og fremst hadde jeg gode minner fra sommeren 1974 hvor vi hørte mye på "Nå må'ru slutt' opp med å se på meg sånn" ("What do you want to make those eyes at me for"). Denne sangen ble NJSs første Norsktopp-ener sommeren 1974. Den ble gitt ut igjen som single i 1993, og havnet nok en gang på Norsktoppen ;-)

Nå må'ru slutt' opp med å se på meg sånn!

Jeg var på konsert med NJS en gang da jeg gikk på gymnaset, og det var i Sandvika med min venninne Kjersti. Vi traff dem på gata før konserten, og jeg spurte om de kunne spille "yndlingssangen" min - og det kunne de selvfølgelig. Stor stas!

NJS startet opp i 1973, og holder på den dag i dag. Frontfiguren Eigil Berg blir 70 år neste år, og i mai i år gir han ut sitt tredje soloalbum. Som en forsmak slippes den digitale singlen "Her Er Mitt Liv" 23. mars. Så ble dette plutselig en dagsaktuell sak også :-)

Ny soloplate med Eigil Berg

Kilder:
Eigil Berg
Wiki: New Jordal Swingers - Close Up (album)
New Jordal Swingers

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar