Fint vær hele uken, jeg var syk - men ble frisk i løpet av uka, så jeg fikk bli med på klassefest med gamleklassen (altså de jeg gikk sammen med på barne- og ungdomsskolen). Heldig for meg, for det var visst kjempegøy :-)
Utdrag fra dagboken:
Utdrag fra dagboken:
MANDAG (22.5): Syk. Hjemme fra skolen. Fikk invitasjon til klassefest med gamleklassen. Susanne på foreldremøte.
TIRSDAG (23.5): Syk i dag også. Hege kom en tur etter skolen med bilder fra Sverige. Mor hos Woltmann. Film om engelsk ballettdanser.
ONSDAG (24.5): På skolen igjen. Kjempevarmt! Vikar for Nilsen. En hel haug unger i hagen. Jeg lekte med dem. Mor og far hos farfar.
TORSDAG (25.5): På medlemsmøte i Seaside. Premieutdeling. Jeg fikk bronsestatue. Spilte etterpå. Gikk dårlig!
FREDAG (26.5): Kjersti, Øystein og jeg satt ute i geografitimen. Varmt! Tove her. Tormod kom.
LØRDAG (27.5): Siste dag på jobben. Hege var her og leste kjemi. På vor-spiel hos Heidi. På klassefest med gamleklassen. Kjempegøy!
SØNDAG (28.5): Susanne, Tormod, Tor (som er på et skip i Oslo) og jeg på sightseeing i Oslo. Varmt! Tormod dro hjem med fly.
Volvo-avtalen I
I Hvem Hva Hvor fra 1979 står det om Volvo-avtalen, og på det tidspunktet boken kom ut visste man ikke hvilken vei dette ville gå. I boken står det:
Skal Norge bli et bilproduserende land? Dette var spørsmålet de fleste stillet seg da det 22.mai ble kjent at Norges regjering hadde besluttet å gå inn i Nordens største industrikonsern med en eierandel på 40 prosent. Det er umulig i dag å gi svar på om Norge skal bli bilproduserende. Det må fremtiden vise.
Skal Norge bli et bilproduserende land? Dette var spørsmålet de fleste stillet seg da det 22.mai ble kjent at Norges regjering hadde besluttet å gå inn i Nordens største industrikonsern med en eierandel på 40 prosent. Det er umulig i dag å gi svar på om Norge skal bli bilproduserende. Det må fremtiden vise.
Avtalen presenteres 8.desember 1978 av industriminister Bjartmar Gjerne,
statsminister Odvar Nordli og finansminister Per Kleppe
|
Avtalen står beskrevet: "Norge skal betale 877,5 mill svenske kroner for Volvo-aksjene, og vi må betale mer enn kjøpesummen for aksjene. I avtalen inngår at Volvo Petroleum har fått forhåndsløfte om blokk-tildeling i Nordsjøen. Dette er sannsynligvis opptakten til betydelig svensk aktivitet på vår kontinentalsokkel"
"Hva får så Norge igjen for aksjekjøpet og forhåndsløftet om blokktildeling? Heller ikke det kan det svares nøyaktig på. I prinsippet ble det slått fast at Volvo Penta (båtmotoren) skal overflyttes til Norge, og at Volvo skal investere fra 500 til 700 mill kroner over en 5-års periode. Dette forutsettes å gi mellom 3000 og 5000 nye arbeidsplasser i ny og eksisterende norsk industri."
"Det er sannsynlig at Norge vil bli sterkt delaktig i det som betegnes som 80-årenes Volvo. Bilindustrien verden over arbeider bevisst for å komme over lettere materialer i bilene, så vel av trafikksikkerhetsmessige - som energisparende årsaker. På dette felt har Norge know how å yde, bl.a som stor aluminium- og plastprodusent."
I dag vet vi at de svenske Volvo-aksjonærene sier nei på en ekstraordinær generalforsamling i januar 1979. Det angrer de på i dag!
NRK: Volvo skulle bli norsk og oljen i Nordsjøen svensk
Hvem Hva Hvor 1979
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar