28.07.2019

24.-30.juli 1978 (Sommerferie 6 - Sykkeltur)

Kjersti og jeg syklet videre fra Ribe hvor vi startet mandag morgen  (forrige uke kom vi fra Hirtshals). Målet vårt var å sykle til Tyskland, og det ble nådd denne uken - og jeg besøkte for første gang et land utenfor Skandinavia! Vi snudde nordover igjen, med Legoland som neste mål - og til slutt denne uken var vi tilbake til Hirtshals. En flott tur var da over, og vi hadde syklet ca 810 km over 2 uker.

Jeg hadde skrevet kort til mor og far og bedt dem hente meg i Kristiansand, men det hadde ikke kommet frem - noe jeg fant ut da de ikke var å se på kaien. Så da var det bare å sette seg på sykkelen, og sykle de siste drøye 40 km til Ås i Harkmark. Der var Ingrid heldigvis behjelpelig med båtskyss, og mor og far ble veldig overrasket da jeg kom gående opp til hytta!

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (24.7): Innom Tønder. Vi dro inn til Tyskland. Det var ikke noe herberge i Süderlügum, så vi dro videre til Flensburg. Møtte mange militære!
TIRSDAG (25.7):  Var i Flensburg og handlet nesten hele dagen. Gøy! Brukte alle 75 DM. Badet før grensen. Kaldt! Sov i Kollund. Lå på tårnværelset.
ONSDAG (26.7): Jeg punkterte først to steder. Så punkterte Kjersti to steder, men det var noe galt, så vi måtte trille. Fikk sitte på med en gutt til bensinstasjon. Skiftet slange. Lå på Kolding.
TORSDAG (27.7): Syklet til Billund (Legoland). Var der 4 timer. Kjørte videre til Vejle. Var så slitne, så vi la oss tidlig.
FREDAG (28.7): Tok toget fra Vejle-Aarhus og Aarhus-Aalborg. På tivoli om kvelden. Ganske gøy. Møtte 4 stavangere.
LØRDAG (29.7): Tok bussen fra Brønderslev til Hjørring. Var trette! La oss kl.17 og sov som stener til kl.6 neste morgen.
SØNDAG (30.7): Tok 8-båten (Borgen) til Kristiansand. Mor og far hadde ikke fått kortet, så jeg måtte sykle. Ingrid satte meg over. Lise her om kvelden.

Sommerferie 6 - Sykkeltur



Vi passerer grensen til Tyskland!

Kjersti tar grense-passeringen med fatning ;-)

I Flensburg

Punktert!

Små og store barn i Legoland!

Barna koser seg ;-)

Amalienborg slott

Norske bygninger i Legoland

Enkelt sykkelutstyr ;-)

Mil etter mil.....

Uken startet i Ribe
En prikk for hvert overnattingssted (mangler Hjørring)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar