29.01.2017

26.januar-1.februar 1976 (Jan Eggum)

Det var tydeligvis godt med snø denne uken, for Sissel og jeg dynket hverandre - og baste i snøen. Men, vi var verken på skitur eller i bakken - så det var kanskje ikke så mye allikevel?

Vi kjøpte 2 plater denne uka, en med Jacques Brel ("Jacques Brel er her ikveld og bur bra i Paris" som vi så på teatret i forrige uke) og jeg kjøpte min første plate med Jan Eggum. Mer om Jan Eggum lenger ned.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (26.1): Så film om edderkopp på skolen. Susanne og jeg gikk en liten tur til kiosken. Olsenbanden på TV. Kjempegøy.
TIRSDAG (27.1): Apparater i gymmen. Sissel og jeg dynket hverandre på veien hjem. Baste om kvelden. Så film på skolen.
ONSDAG (28.1): Strikket på genseren på skolen. På basketball på Valler med Inger og Brit. Kjempegøy. Mor og far på konsert.
TORSDAG (29.1): Filte på hornet. Engelskprøve. Fikk igjen engelsk stil M/M+. "Herskap og tjenere" meget sørgelig fordi Emily tok selvmord
FREDAG (30.1): Lekseprøve i kristendom. Dro til byen og møtte mor. Kjøpte plate med Jan Eggum og blå høyhalset genser. På diskotek. Gøy.
LØRDAG (31.1): Hele familien til byen for å kjøpe Jacques Brel-platen. Strømmen gikk halvveis i 1,5 time. Siste Tittelytt på TV.
SØNDAG (1.2): Stod opp meget sent. "Huset på prærien" ganske fin.


Jan Eggum sin første plate gitt ut høsten 1975

Jan Eggum

Jeg kjøpte min første plate med Jan Eggum denne uken - og det ble ikke min siste!

Jan Eggum ga ut sin første plate ("Jan Eggum") høsten 1975, og i den forbindelse opptrådte han i et TV-program på NRK. Jeg er ganske sikker på at sangene han sang var "Kjære halvbror" og "Din sang - min vise" - og jeg falt pladask!

Jan Eggum var på dette tidspunktet 24 år, og "det vakte stor oppsikt at en ung mann kom med en plate full av dypsindige, reflekterte og til dels ambisiøse sanger." Han var veldig produktiv, og ga ut 4 plater til på 70-tallet. Han skrev også musikk og tekster (blant annet "En natt forbi") til Wenche Myhre's plate "Wenche" som  ble spilt inn sommeren 1976 og for denne fikk Wenche Spellemannsprisen 1976. Jan Eggum fikk sin første spellemannspris 1977 som "Årets opphavsmann", og han har senere fått den 3 ganger til (1979 - "Viser", 1999 - "Viser og viserock", 2011 - "Juryens hederspris").

Jan Eggum har skrevet fantastisk flott musikk og jeg har hørt mye på ham gjennom årene, og jeg har vært på flere konserter - så man kan vel si at jeg har vært en trofast fan siden jeg kjøpte min første plate 30.januar 1976 :-)

Wenche Myhre og Jan Eggum

Kilder:
Rockipedia: Jan Eggum

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar