14.02.2016

10.-16.februar 1975 (Skuibakken)

Dette er siste uken før vinterferien. Jeg hadde tydeligvis en fast avtale om barnevakt på mandager hos Heggen (en nabo), og jeg tjente 12 kroner hver gang. Da vi flyttet inn i huset vårt, var det i et nytt boligfelt hvor mange familier flyttet inn med yngre barn enn hos oss. Da ble det ofte mulighet for en jobb som barnevakt - enten alene, med venninner eller med Susanne.

Fra dagboken:

MANDAG (10.2): I bakken med Sissel. Barnevakt hos Heggen 12 kr.
TIRSDAG (11.2): Tove kom (hun som jobbet som kokk hos skipsreder Skaugen). Ikke i bakken.
ONSDAG (12.2): På folkedans. Lærte 2 danser. Ferrokaker og minuttpudding på skolekjøkken.
TORSDAG (13.2): Skulle egentlig på stuping, men jeg gadd ikke fordi vi skulle hente ting etter tante Kristine (min fars avdøde tante)
FREDAG (14.2): Var med Edle hjem. Kom hjem kl.16. Hos Tove. "Colombo" på detektimen.
LØRDAG (15.2): Hurra vinterferie! Så på "tre kast", ganske gøy.
SØNDAG (16.2): Edle kom hit 11:00. Gikk sammen med henne, Siv og Sissel bort til Skui og så på Skuirennet. Odd Grette vant. Sissel her om kvelden, vi puslet.

Skuibakken


Skuibakken
Vi bodde jo ikke så langt fra Skuibakken, og i den tiden jeg bodde der ble det avholdt NM i 1971, 1975 og 1979. Vi syntes det var moro å se på, og jeg husker at vi engang til og med ble kjørt forbi av kong Olav i hans bil på vei til hopprenn. Kanskje det var i 1975? Skuibakken var i sin tid verdens største hoppbakke, og ble bygd av Bærum skiklubb. Bakkerekorden i 1975 var på 110,5 meter - satt i 1970 av Ingolf Mork. I 1975 ble Odd Grette norgesmester - dette var den eneste gangen han fikk gull i et norgesmesterskap, og han vant aldri noe internasjonalt. Så da fikk vi med oss en historisk begivenhet :)

Odd Grette vant i 1975



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar