17.12.2017

13.-19.desember 1976 (Vår Frelsers gravlund)

Denne uken var det mye skulking og "jeg er kjempetrett"! Men, det har jo vært mye i det siste både med konfirmasjon, tentamener og at farmor var så syk. Vi har enda et par dager igjen på skolen i neste uke - før det er juleferie!

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (13.12): Fri! Mor og jeg i Sandvika. Kjøpte julegaver. Susanne og jeg kjørte til Ingrid og Sverre. Filmen "Løvinnen Elsa" FIN!
TIRSDAG (14.12): Norsk tentamen, M/M-. Helselære prøve. Jeg var kjempetrett. Rekket opp den hvite jakken. Susanne hos Bjørg. Far laget sylte.
ONSDAG (15.12): Heidi og jeg skulket de to siste timene. Vi spilte Yatzy hjemme. Mor og far hentet kisten til farmor.
TORSDAG (16.12): Alle sammen skulket i fransken. Så på volleyball-kamp. Jeg lagde lys.
FREDAG (17.12): Så på volleyball-kamp i siste time. Jobbet. Hos Tove om kvelden. Jeg er kjempetrett!
LØRDAG (18.12): Mor, Susanne og jeg i byen. Hentet ringene. Siste delen av "farlig yrke". Den var veldig fin.
SØNDAG (19.12): Lars og Inger Elin kom om natten. Vi kjøpte juletrær. Lars, Inger Elin, Susanne og jeg på "Catch 22". Sløv. Spilte Yatzy og kort om kvelden.


Vår Frelsers gravlund med "vår" gravplass i forgrunnen

Vår Frelsers gravlund

Farmor bisettes mandag 20.desember, og hun har graven sin på Vår Frelsers gravlund. Der ligger hun med farfar, farfars søster og hennes mann og farfars foreldre.

Det er en interessant historie denne gravlunden har. Den ble tatt i bruk sommeren 1808, med presteenken Anna Thulesius som første gravlagte. I 1911 var gravlunden full. Etter dette ble det bare opprettet nye gravsteder der festetiden hadde utløpt. Etter 1952 er det ikke opprettet flere gravsteder, men fra og med 2014 er det igjen mulig å få en urnegrav på Vår Frelsers gravlund.

Gravlunden har over 4500 bevaringsverdige gravminner som ikke blir fjernet etter festetiden for graven har gått ut. For å bevare gravlundens historiske særpreg er det ikke tillatt å sette opp gravminner i dagens design. Man kan overta en grav med påstående gravminne, hvor den gamle inskripsjonen er fjernet. "Vår" grav er vernet, dvs den blir stående slik den gjør i dag for ettertiden.

Da Norge ble en egen nasjon i 1905 ville man samle landets store, avdøde kunstnere, og æreslunden ble opprettet. Den første som ble begravet der var maleren Hans Gude. Man prøver å markere Vår Frelsers gravlund på kartet over steder tilreisende bør besøke, og kirkegården er en del av EUs rute over kjente gravlunder.

De som ikke hadde råd til å betale festeavgiften på Vår Frelsers gravlund, ble begravet andre steder. Dermed oppstod et klasseskille, gravlunden fikk et eksklusivt preg og det ble bygget mange staselige familiegraver. "Vår" grav ble opprettet da min oldefar Elias Olsen døde i 1929, og hans tittel på graven er "Snekkermester". Det tok 20 år før hans enke døde, hun ble 98 år!

Gamle Aker kirke ligger ved siden av gravlunden, og den er Oslos eldste bygg (fra ca 1100). Min farmor og farfar giftet seg der i 1924, mens jeg giftet meg samme sted i 1988. Vår eldste datter Thea ble døpt i Gamle Aker kirke i 1990. Den ligger vakkert til med utsikt over Oslo.

Jeg var på gravlunden 12.12.17 og tok disse bildene:

Graven til Henrik Wergeland (1808-1845)

Familiegraven til Hans Gude (1825-1903)

Johanne Dybwad (1867-1950)

Henrik Ibsen (1828-1906)

Her ligger mine besteforeldre og oldeforeldre

Gamle Aker kirke

Pilgrimsleden går forbi Gamle Aker kirke


Kilder:
Oslo kommune: Vår Frelsers gravlund
Aftenposten: Oslo kjendiskirkegård
Wiki: Vår Frelsers gravlund

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar