10.12.2017

6.-12.desember 1976 (farmor)

Jeg fylte 15 år denne uken (6.desember), men synes ikke jeg fikk så mange gaver. kanskje ikke så rart, siden jeg konfirmerte meg dagen før ;-) Men, jeg husker jeg ble litt skuffet - det er jo alltid noe spesielt med bursdager. Farfar og Bente var mye hos oss denne uken, for det var ganske kritisk med farmor, og søndag 12.desember døde hun.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (6.12): Fikk ikke så mange gaver. Morfar og de andre fra Danmark dro. Farfar her om kvelden. Lå over.
TIRSDAG (7.12): Mattetentamen. Vanskelig. Lars og Inger Elin dro hjem. Farfar var her. Han sov over.
ONSDAG (8.12): Fikk igjen engelsk-tentamen, M. Gikk til skolen. Mor, far og farfar på sykehuset.
TORSDAG (9.12): Fikk igjen tysk-tentamen, G(+). Mor og jeg dro til byen og byttet smykker. Kjøpte Knirps. "To brødre" på TV, kjempefin!!!
FREDAG (10.12): Fikk igjen matte- og nynorsk-tentamen: M+ og M-. Jobbet. Bente kom. Susanne fikk lappen. Hentet meg. Kjørte en tur.
LØRDAG (11.12): Jeg er syk. Lå i sengen hele dagen. Oppe med dynen og så på TV.
SØNDAG (12.12): Syk i dag også. Susanne og Bente på skøyter. Farmor døde. Far kjørte Bente hjem. Susanne, mor og jeg snakket lenge.


Farmor, morfar og farfar på pappa's 50-årsdag i 1975

Farmor

Det er alltid trist å miste en av besteforeldrene, og denne uken mistet jeg altså farmor. Jeg mistet mormor i 1968, så nå hadde jeg bare mine bestefedre igjen. Farmor hadde leukemi, og hadde vært veldig syk den siste tiden. Hun var 83 år da hun døde.

Farmor og farfar bodde i Blåsbortveien på Tåsen, så vi så dem ganske ofte. Enten var vi på besøk hos dem, eller de var på besøk hos oss. Jeg kan faktisk ikke huske at vi gjorde så mye annet, og jeg husker dem som veldig gamle. Farmor var 68 år da jeg ble født, og farfar var 72 år da jeg ble født.

Farmor var en av 7 søsken, og 3 av dem døde av tuberkulose før jeg ble født. Men, jeg husker godt de 3 siste: tante Nanna, onkel Eyvind (som var min fadder) og onkel Helge. Farmor var utdannet lærer, og har visst undervist både på Rjukan og på Lakkegata skole.

Jeg har nesten ingen bilder av farmor, men jeg ser henne enda for meg. En høy, søt og smilende dame :-)

Jeg har skrevet litt om farmors familie før, og forbindelsen til Brønnøya:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar