21.02.2016

17.-23.februar 1975 (Farge-TV)

Denne uken var det vinterferie. Susanne og jeg fant på forskjellige ting, både ute og inne. Blant annet krøllet vi håret med en gammel krølltang vi hadde og jeg var mye sammen med Edle. Ukas høydepunkt var nok da vi kjøpte farge-TV, og ifølge min mors dagbok betalte vi kr 6.200,- for den. Omregnet til dagens verdi er det over kr 30.000,-! Elektronikk var tydeligvis dyrere da enn nå, jeg kjøpte meg jo en båndopptager 1.februar som kostet nesten kr 6.000,- i dagens verdi. Det første programmet vi så på egen farge-TV var "Toma" på Detektimen - den serien kan jeg overhodet ikke huske....

Fra dagboken:

MANDAG (17.2): Edle og jeg på Nadderud. Var hos Edle etterpå. Faren kjørte meg hjem kl.16:00.
TIRSDAG (18.2): Susanne og jeg hos farmor og farfar. Vi fikk reker og etterpå is med jordbær. Mor og far på bridge. Susanne og jeg krøllet oss.
ONSDAG (19.2): Susanne og jeg i bakken, 14 turer.
TORSDAG (20.2): Susanne og jeg tok bussen kl.13 til Sandvika hvor vi møtte mor. Dro til byen. Susanne og jeg i bakken. Susanne og jeg satt barnevakt hos Skaudal - 7,50 hver.
FREDAG (21.2): Vi kjøpte farge-TV. Så på "Toma" i farger da vi kom hjem.
LØRDAG (22.2): Edle kom til meg kl.11. Var ute en tur og akte. Vi krøllet oss. Vi så på TV "tre kast", gøy. Edle sov hos meg,
SØNDAG (23.2): Edle dro hjem med 14-tiden. Heidi og jeg i bakken. Heisen stod hele tiden.

Farge-TV

Fra 1975 sendte NRK fullt fargeprogram, og det var stor stas da vi fikk vår egen farge-TV! Vi hadde tidligere hatt mulighet til å se programmer i farger når vi var på besøk hos Tove, som var kokk hos skipsreder Skaugen i Kristinelundveien. De hadde en kjempestor leilighet, og Tove fikk lov til å invitere oss dit når skipsrederne ikke var hjemme. I Kristinelundveien var det flotte ting som var kjøpt i utlandet og det var til og med knapper under spisebordet hvor skipsrederen kunne ringe etter Tove, som jobbet i kjøkkenet når de hadde gjester. På kjøkkenet hadde Tove en anretning på veggen som fortalte hvor de var når de ringte etter henne. Vi syntes det var fantastisk å være der! De hadde selvfølgelig også farge-TV før alle andre. Norge startet så vidt med sendinger i farger i 1972, og mor husker at hun så prinsesse Anne's bryllup i Kristinelundveien i farger i november 1973. Hjemme sa vi alltid  "det hadde sikkert vært fint i farger!" når vi så noe på TV hvor de hadde fine kjoler eller det var flotte blomster.

Hallodame i farger: Ragnhild Sæhltun Fjørtoft i 1975

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar