15.01.2017

12.-18.januar 1976 (Vintersport)

Jeg gikk i 8.klasse, og det betød at vi skulle på arbeidsuke. Denne uken grublet jeg over hva jeg ville, og det endte med at jeg valgte Postvesenets brevavdeling. Om noen uker får vi høre mer om det.

Kirkerudbakken åpnet endelig, så det hadde tydeligvis vært en mild og snøfattig vinter så langt.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (12.1): Stikkball i gymmen. Susanne og jeg gikk tur rundt Ringi. Pappa kom sent hjem. Filmen "Kom tilbake lille Sheba" var sørgelig og kjempefin!
TIRSDAG (13.1): Jeg var så trett. Grublet hele dagen på hva jeg ville i arbeidsuken. Susanne hos Bjørg. Strømmen gikk i to timer.
ONSDAG (14.1): Jeg skal på Postvesenets brevavdeling i arbeidsuken. Vi så film i 2,5 timer, kjempegøy. Så en fra da Lars var baby.
TORSDAG (15.1): Begynte på noe med horn på sløyden. Susanne hos Berit. Mor, far og jeg på "Elle" i Lommedalen. "Herskap og tjenere" på TV.
FREDAG (16.1): Skulket gymmen. Ordnet med frimerkene. Kojak i detektimen. Endelig week-end!
LØRDAG (17.1): Sissel og jeg i bakken for første gang. Det var bare lilleheisen som gikk (1 kr). Susanne var ikke hjemme om kvelden.
SØNDAG (18.1): Så på NM 30 km herrer på TV. Formo vant (hurra). Susanne og jeg gikk en liten tur etterpå.

Vintersport

Vi drev med mye forskjellig om vinteren, og i det siste har det vært skøyter som har stått i sentrum. Sissel og jeg dro gjerne til Stovivannet, som var i gangavstand fra oss. Jeg kan ikke huske at vi traff så veldig mange andre som gikk på skøyter der, så vi hadde det nok stort sett for oss selv. Vi kunne også gå på skøyter på Kadettangen, men da var vi avhengige av å ta buss eller bli kjørt.

Vi gikk også mye på ski, vi hadde jo Vestmarka rett utenfor døra. Det hendte vi gikk til Vestmarksetra etter skolen, men det var helst i helgene vi var på skitur. Da gikk vi hjemmefra til Gupu eller Furuholmen (eller lenger innover), eller vi ble kjørt til Sollihøgda og gikk hjem derfra. Vi kunne også ha Sollihøgda som utgangspunkt, og gå til Sørsetra, Løvlia etc. Jeg likte aller best turen hjem fra Sollihøgda!

Vi bodde rett ved siden av Kirkerudbakken, så der var vi selvsagt ofte. Denne uken åpnet bakken, men bare med lilleheisen. Jeg tror de hadde snøkanoner, men de var avhengige av kuldegrader. Jeg kunne se ned i bakken fra vinduet hjemme, og sjekke hvor mye kø det var. Så tok vi på skiene utenfor huset, og kjørte ned. Når vi skulle hjem tok vi heisen til toppen, og kjørte hjem gjennom skogen.

Jeg har ikke veldig mange bilder med "vintersport" som motiv, så jeg må bruke bildene fra et skirenn i 1972:

Heidi og jeg etter et skirenn i 1972

Full fart for Jutul!


Kilder:
Wiki Stovivannet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar