22.01.2017

19.-25.januar 1976 (Jacques Brel)

Endelig var storeheisen i Kirkerudbakken i gang! Men, jeg var jo ikke i bakken hele uken - det var egentlig litt rart. Jeg ser at det ble byttet og ordnet med frimerker, både med Sissel, Trine B og Susanne. Jeg spilte basketball og så på TV - og hele familien var på Det Norske Teatret (se mer om dette under).

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (19.1): Storeheisen begynte å gå! Kondisjonsrunde i gymmen. Jeg var daff da jeg kom hjem. Filmen om noe biljard var kjedelig. Vi gikk heller og la oss.
TIRSDAG (20.1): Basket i gymmen. Jeg var hos Sissel og byttet frimerker. Mor og far hadde bridge.
ONSDAG (21.1): 35,72 i renter! Hele familien på Jaques Brel med Tone Ringen, Sølvi Wang, Lars Klevstrand og Lasse Kolstad.
TORSDAG (22.1): Filte på hornet på skolen. Skrev brev til Vivi (mors venninne i Danmark). Ryddet på rommet. "Herskap og tjenere" på TV.
FREDAG (23.1): Sissel og jeg dro til byen og hentet bildene på A-foto. Jeg og Inger på basketball på Valler. Kom hjem til detektimen.
LØRDAG (24.1):Jeg møtte Trine B på halvveien til oss. Vi byttet frimerker her. La meg kl.24. Tittelytten ganske bra,
SØNDAG (25.1): Stod opp sent. Susanne og jeg ordnet med frimerker. Mor og jeg på "That's Entertainment". Susanne hadde Berit her.


Lars Klevstrand, Sølvi Wang, Tone Ringen og Lasse Kolstad

Jacques Brel

Vi så en forestilling denne uken som het "Jacques Brel er her ikveld og bur bra i Paris" på Det Norske Teatret. Vi likte den kjempegodt, og vi kjøper platen i neste uke - og den ble spilt mye hjemme!

Men, hvem var egentlig Jacques Brel? Han ble født i Belgia i 1929, og ble betegnet som "en gåtefull mann og en intens artist, som etterlot seg hundrevis av poetiske sanger, i dag innspilt på alle verdens språk; som viser, jazz eller pop". Han døde av lungekreft på en av i Marquesas-øyene i Stillehavet i 1978.

Jacques Brel

Her er to kjente sanger han har skrevet melodien til:


"If you go away"

Sangen ble skrevet av Jacques Brel og het "Ne me quitte pas". Den ble oversatt til engelsk av Rod McKuen, og er spilt inn av mange kjente artister som f.eks. Marlene Dietrich, Dusty Springfield, Shirley Bassey, Tom Jones, Lill Lindfors, Frank Sinatra, Neil Diamond, Julio Iglesias, Cyndi Lauper, Barbra Streisand og Terry Jacks.

Sangen med Terry Jacks lå på VG-lista i 14 uker i 1974 (4 uker som nr.1).

"If you go away" med Terry Jacks


"Seasons in the sun"

Denne sangen ble også skrevet av Jacques Brel og oversatt til engelsk av Rod McKuen. På fransk het den "Le Moribond". Terry Jacks spilte den inn i 1973, og i 1974 ble den en stor hit over hele verden!

Sangen lå på VG-lista i 24 uker i 1974 (12 uker som nr.1).

"Seasons in the sun" med Terry Jacks


Aftenposten: Slagerparade med Brel (2011)
Wiki: Jacques Brel
Wiki: If you go away
Wiki: Seasons in the sun

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar