11.03.2018

7.-13.mars 1977 (Bilbelte)

Mor kommer tilbake fra Danmark, og det virker som om jeg gleder meg ;-) Pappa og jeg var på informasjonsmøte, sannsynligvis for gymnaset. Og legg merke til at jeg skrev fru Grodås, og ikke Agnes - vi var ikke på fornavn med hverandres foreldre den gangen. Søndag var vi i Holmenkollen med våre kommende hytte-naboer på Kåløy - og det var også i år tåke ;-)

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (7.3): Jeg har fortsatt litt vondt i halsen. Susanne og jeg i Sandvika. Jeg kjøpte "Tatt av vinden". Filmen "Mannen som ikke kunne le" litt sløv.
TIRSDAG (8.3): Vi diskuterte med Magnus i kristendomstimen. Han ble sur. Far og jeg på informasjonsmøte. Fru Grodås satt på. Fjernsynsteatret gøyalt.
ONSDAG (9.3): Ingrid, Susanne og jeg hos Ingvar og Terje. Vi fikk pizza m.m. Kjempekoselig. Kom hjem sent.
TORSDAG (10.3): Skidag. Heidi og jeg gikk fra Kleivstua-Sollihøgda, og tok bussen hjem. Varmegrader, tåke og kjempedårlig føre. I morgen kommer mor hjem.
FREDAG (11.3): Norsk tentamen. Kom hjem kl.13:15. Mor hadde kommet hjem fra Danmark. Fikk en lakserød skjorte. Jobbet. Spiste masse Twist.
LØRDAG (12.3): Far og jeg i Sandvika. Hans + familien (m.m) kom hit, men dro fort igjen. De skulle til Nesbyen. Begynte å strikke mønster på genseren!
SØNDAG (13.3): På Holmenkollen med Susanne, Ingrid, Ingvar, Stewart og Ellen. Borovitin vant. Tåke. Ingvar, Terje, Susanne og jeg på "To minutters varsel". Litt ekkel.

Bilbelte

På 70-tallet skjedde det noe med bilbeltebruken i Norge. Fra 1.1.1971 måtte alle nyregistrerte biler ha bilbelte montert i forsetet, og fra 1975 måtte man bruke bilbelte i forsetet i alle biler der bilbelte var montert. Vi hadde ikke bilbelte i baksetet, og jeg husker godt bilturene til Danmark hvor jeg og Susanne lå og satt - både forlengs og baklengs (og gjerne opp/ned) i baksetet. Først i 1984 måtte alle nyregistrerte biler ha bilbelte i baksetet, og året etter ble det bruksplikt. Og fra 1.januar 1989 ble det påbudt å sikre barn i bil.

Jeg har 2 fantastiske bilder av biler fra 1972, og man kan jo lure på om pappa og onkel Hans brukte bilbelter i disse bilene ;-)

1972: Her er pappa i bilen på Golsfjellet

1972: Her skal onkel Hans, tante Birgit, Hanne, Torben 
og jeg kjøre fra Danmark til Sverige på sommerferie

Jeg har forresten funnet et klistremerke fra Holmenkollen i 1977 ;-)



Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar