24.02.2019

20.-26.februar 1978 (Vinterferie)

Denne uken var det vinterferie, og Ingrid og jeg dro med toget til Trondheim for å besøke vår venninne Nina. Ninas familie hadde også hytte på Sørlandet, og vi hadde vært mye sammen om sommeren - så nå besøkte vi henne en hel uke!

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (20.2): Ingrid var syk. Nina og jeg en tur på S-laget. Kom lege til Ingrid om natten. Nina og jeg spilte mye kort.
TIRSDAG (21.2): Ingrid var syk i dag også. Nina og jeg i byen. Inne i butikken til onkel Eyvind. Jeg fikk en genser (grå m/litt mønster)
ONSDAG (22.2): Vi var i byen. Møtte onkel Eyvind i butikken. Leif Henrik kjørte oss opp dit. Vi spiste middag der. Kathrine var der også. Vi fikk penger til taxi hjem.
TORSDAG (23.2): I byen en tur i dag også. Hos Lars og Inger Elin om kvelden. Gøy! Vi gikk hjem ved 1-2 tiden.
FREDAG (24.2): I byen. Jeg kjøpte fløyelsbukser. På kino med Sabine og så MASH. Fin. På Samfundet etterpå. Kjempegøy! På nach spiel.
LØRDAG (25.2): Sov lenge. På teatret og så "Rosmersholm" (m/Liv Ullmann). En liten tur på Maritime etterpå. Kjedelig. Dro heller hjem og så på TV.
SØNDAG (26.2): Ingrid og jeg tok toget hjem fra Trondheim. Kjedelig! Faren til Ingrid hentet. Susanne og jeg hentet tante Bjørg på flyplassen. Snakket med Hege i telefon.


Ingrid og jeg (m/ny genser!) på rommet til Nina

Vinterferie

Ingrid og jeg var altså i Trondheim hele uka, og det startet ganske dårlig for Ingrid! Hun ble syk, og vi måtte tilkalle en lege om natten. Så vidt jeg husker fikk hun penicillin, og ble bedre ganske fort.

Min farmors lillebror, onkel Eyvind, bodde i Trondheim og hadde en klesbutikk i sentrum. Han blir 80 år i 1978, men var "still going strong"! Så vi møtte ham i butikken (hvor jeg fikk en genser), og vi spiste middag med familien hans. Det var veldig koselig!

Så var vi på besøk hos min storebror Lars og hans kone Inger Elin. De studerte begge to i Trondheim, og vi fikk en morsom kveld sammen med dem!

Og jammen var vi ikke på Samfundet! Vi var bare 16 år, men kom oss tydeligvis inn - og hadde det kjempegøy! Vi var på nach spiel også, så vi fikk virkelig "slått ut håret" ;-)

Så var vi på både kino og teater. På kino så vi MASH, som er en film fra 1970, og på teatret så vi "Rosmersholm" m/Liv Ullmann. Liv Ullmann (da 39 år) var et stort navn og jeg syntes det var stas å se henne i en teater-oppsetning.

Så dette ble en flott og innholdsrik uke i Trondheim. Jeg har ingen bilder i mitt album, men Ingrid sendte meg noen flotte bilder fra oppholdet ;-)

Ingrid, Nina og jeg (i hjemmestrikket vest...)

Vi hadde det gøy!

Nina og jeg - jeg har pyntet meg med skolegenser ;-)

2 kommentarer:

  1. Hei. Det bringer frem mange minner når jeg leser dine dagboksnotater fra 70-tallet. Jeg er 2 år eldre enn deg, så har mange felles referanser. Jeg er fra Trondheim, så lurte på om du husker navnet på din onkels butikk? Jeg husker Club Maritime godt

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koselige tilbakemeldinger! Butikken het først Henriksen & co, og byttet senere navn til Eyvind Larssen, tror jeg ;-)

      Slett