10.02.2019

6.-12.februar 1978 (Ubåtkapteinen)

Det kom mye snø i forrige uke, så i denne uken var det supert skiføre! Da ble det et par turer i Kirkerudbakken - også på skidag med Stabekk gymnas. Jeg hadde med meg noen jenter fra klassen hjem til boller og kakao - og Hege (nabo) og Johs fra parallell-klassen. Vi tok heisen til toppen av bakken, og stod på ski gjennom skogen hjem til meg. Og fra huset vårt kunne vi ta på skiene utenfor huset, og kjøre ned i bunnen av bakken. Jeg husker det var kaldt, og det stemmer utfra Yr.no med datosøk for denne dagen :-) Så da var det jo perfekt med et stopp innendørs med boller og kakao!

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (6.2): Vi spilte volleyballkamp (semifinale). Vi tapte. Sissel og jeg i slalåmbakken. Kjempefint føre! Møtte Kjersti der. "Jeg vil leve" var fin (og trist).
TIRSDAG (7.2): Spilte volleyball etter skolen. Det var bare Kathrine, Merete, Kirsten og meg der. Sissel og jeg i bakken. Herlig! "Den stundesløse" på TV. Stilig!
ONSDAG (8.2): Spilte liga (bowling), 130, 138 og 175. Vi fikk ingen poeng. Satt lenge oppe og snakket med Susanne. Mor og far hos farfar.
TORSDAG (9.2): Fikk fri siste time. Møtte Ingrid på vei hjem fra skolen. Onkel Hans kom om kvelden. Jeg er så trett! La meg ganske tidlig.
FREDAG (10.2): Skidag. Kjørte i Kirkerud. Anne, Merete, Kjersti, Anne Grete, Hege og Johs hos meg og fikk boller og kakao. Susanne, Ingrid og jeg på "Bilitis - 16 år". Fin!!
LØRDAG (11.2): Jobbet. På fest hos Hege om kvelden. Det var 20-25 stykker der. Gøy! Dro hjem halv fire om morgenen.
SØNDAG (12.2): Sov til kl.2. Susanne syk. Jeg er veldig forkjølet! Tok opp 10CC-plata til Pia. "Tjorven" og "Bit for bit" på TV.


Den legendariske ubåtkapteinen!

Ubåtkapteinen

Denne lørdagen ble "Ubåtkapteinen" sendt som en sketsj i "Etter Dagsrevyen", så det var altså der det hele startet. Det var Harald Heide-Steen jr som dukket opp som ubåtkaptein, og det var Totto Osvold som intervjuet ham. Hele programmet kan man se her, men selve sketsjen ligger også på YouTube - så det er bare å klikke og se :-)

I 2014 skrev Aftenposten er artikkel som het "Slik laget de Harald Heide-Steen jr. som verdens morsomste ubåtkaptein", og siden man må ha abonnement for å lese den vil jeg gjengi noe her. Det er nemlig en morsom historie!

Harald Heide-Steen jr. var fast medlem i redaksjonen i "Etter Dagsrevyen" sammen med Jon Skolmen og Totto Osvold. De satt og drodlet ideer der utgangspunktet deres var å gjøre noe morsomt med aktuelle nyhetshendelser. Og i den spente situasjonen med Sovjetunionen ble det varslet om en rekke ubåtobservasjoner. Så fant de ut at de ville skape en russisk ubåtkaptein som hadde navigert feil og havnet i Oslofjorden. Skuespilleren, revyartisten, sangeren, skribenten og produsenten Harald Heide-Steen jr. var selvsagt den som skulle parodiere ubåtkapteinen. Han var spesielt god til å imitere språk og morsomme karakterer. Totto Osvold var som vanlig intervjueren med alvor og de kritiske spørsmålene.

De snakket litt om hvordan ubåtkapteinen kunne være. Litt om hvordan han skulle se ut. Så dro de ned på kaia i Oslo og spilte inn innslaget, forteller Totto Osvold.

Harald improviserte, og nesten alt kom der og da. Han virret med øynene. Plutselig snakket han om et balalaikaorkester om bord på ubåten, forteller Osvold. Vi hadde noen knagger å jobbe etter, som om hvorfor ubåten hadde havnet i Oslofjorden (på fiske), men nesten alt ble tatt på sparket. Totto sa noe om territorialgrense, da kom Harald med den uforglemmelige: «Vi kan ikke se den grense under vann.» Harald var musiker, derfor var han et geni til å improvisere, sier Osvold.

På YouTube har over en halv million sett innslaget. De brukte bare en drøy time på å spille inn noe som ble uforglemmelig.

Så folkens - ta en titt en gang til! Jeg har selvfølgelig sett den, og de følgende bildene har jeg tatt av skjermen da den ble vist:







Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar