26.01.2020

22.-28.januar 1979 (Volvo-avtalen)

Per kom og regnet hos meg tirsdag, og Kjersti kom på søndag. Koselige besøk begge to!

Kjersti og jeg var på Ridderhallen igjen, og hadde det "Rågøy!" For Kjersti endret denne kvelden livet hennes, men det visste hun ikke da ;-)

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (22.1): Engelskprøve. Jobbet 4,5 timer. Filmen "Cabaret" var fin!
TIRSDAG (23.1): Per var her om kvelden og regnet. Vi gikk en tur. Han kjørte meg til volleyballen. Hoel kjørte oss hjem.
ONSDAG (24.1): Mor og far på konsert. Jeg lagde sjokoladeboller.
TORSDAG (25.1): Mor og far hos farfar. Jeg begynte litt på stilen.
FREDAG (26.1): På ekskursjon til Sjølyst (Energia). Kjersti og jeg på Ridderhallen. Rågøy! Bussen gikk tom for diesel på vei hjem.
LØRDAG (27.1): Mor, far og jeg i byen først og bestilte rullgardin. Jeg jobbet. Hos Ingrid om kvelden. Vi var borte hos Eva. Marianne var der også. Mor og far hos Tove.
SØNDAG (28.1): Sov lenge. Kjersti kom og regnet. Gjorde ikke noe særlig spesielt ellers.



NORSK VOLVO
Norge skulle få 40 prosent av Volvo og svenskene  andeler i Nordsjøen. 
Volvos småaksjonærer hadde ingen tro på at Norge skulle finne olje og sa nei.


Volvo-avtalen

Volvo-sjef Pehr G Gyllenhammars ord d.26.januar 1979 da han måtte konstatere at kampen for Volvo-avtalen var tapt: "Aksjeeierne har sagt nei til å endre Volvos selskapsform".

De Volvo-aksjonærene som hadde bundet seg til å svare nei representerte 40% av de anmeldte aksjer, så det nødvendige 2/3 flertall for endringene i selskapet kunne dermed ikke oppnås.

Jeg skrev et innlegg om Volvo-avtalen i mai 1978, og da visste man ikke hva Volvo-aksjonærene ville si. Man antok at Norge ville gå inn i Nordens største industrikonsern med en eierandel på 40 prosent.

I Hvem Hva Hvor 1980 får saken en helside med overskriften "Aksjonærene veltet Volvo-avtalen". Der står det at det var uansett usikkert om avtalen - og til syvende og sist Odvar Nordlis regjering - ville ha overlevet møtet med en særdeles kritisk opposisjon i Stortinget. Denne konfrontasjonen ble nå unngått pga aksjonærenes nei til avtalen.

Videre står det: "I kjølvannet av den hektiske industridebatt som hadde utfoldet seg i begge land, oppsto en ny, ganske opphetet debatt om private aksjonærers rett til å gå på tvers av ønskene til både ledelse og de ansatte i et selskap, så vel som landets regjering."


Tegning i Hvem Hva Hvor 1980

Men, det var vel godt for Norge at aksjonærene sa nei :-)

Kilde:
Hvem Hva Hvor 1980 (s.194)
Da Volvo tapte 700 milliarder på nei til norsk olje


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar