19.04.2020

16.-22.april 1979 (Finn Kalvik)

Da var påsken over, og vi dro tilbake til skolegang igjen. Vi hadde fri tirsdag også, så uken startet med en morsom klassefest hos Krølle. Ellers brukte Kjersti og jeg mye tid på å kopiere (i mørkerom) de bildene vi tok i påsken.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (16.4): Dro hjemover i 13-tiden. Innom Kaaløy først og sa hadet. Gikk greit hjemover.
TIRSDAG (17.4): Møtte Kjersti i Sandvika. Vi skulle klippe oss, men alt var fullt. I byen sammen med moren og Håvard. Jeg kopierte bilder om kvelden.
ONSDAG (18.4): Kjedelig på skolen! På klassefest hos Krølle om kvelden. Gøy! Hjem kl.1.
TORSDAG (19.4): Legeundersøkelse. Gikk greit. Kjersti og jeg ble med Dag hjem og fremkalte bilder. Mor og far hos farfar.
FREDAG (20.4): Opera m/lærere og elever i siste time. Kjersti og jeg klippet oss. Vi var på kino "En vandring i solen". Ikke noe fin.
LØRDAG (21.4): Mor og far i byen. Kjersti og jeg kopierte bilder fra påsken. Astri og Aslaug her om kvelden (og Kjersti). Koselig.
SØNDAG (22.4): Sov ganske lenge. Løp opp alle bakkene! Satte inn bilder i album. Ellers daffet jeg rundt og heklet, hørte plater og spilte piano.


Platecoveret fra 1979


Finn Kalvik

Finn Kalvik er født i 1947, og var 32 år på dette tidspunktet. Han hadde vært i rampelyset i 10 år, og ble kjent da han ga ut platen "Finne meg sjæl" i 1969. Han begynte tidlig med å sette musikk til dikt av André Bjerke og Inger Hagerup. Den sangen han virkelig vil bli husket for er "Ride ranke" (en oversettelse av Harry Chapins «Cats In The Cradle») som kom ut i 1975.

Så vi visste godt hvem Finn Kalvik var, og vi visste godt hvem ABBA var ;-) I 1979 ble hans plate "Kom ut kom fram" produsert av Benny Andersson, og det kom en til i 1981 ("Natt og dag"). Og han fikk til og med Agnetha Fältskog og Anni-Frid Lyngstad som korister!

Vi hørte mye på Kom ut kom fram, spesielt i sommeren 1980! Den er også fin å høre på den dag i dag :-)

I 2019 ble han innlemmet i Rockheim, det kan man lese om her - eller se på NRK her. Jeg synes dette var vel fortjent!


Anita Skorgan, Finn Kalvik og TNT på vei inn i Rockheim i 1979


Kilder:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar