05.04.2020

2.-8.april 1979 (Tekst-TV)

Mor kom tilbake etter en lang tur til Amerika. Hun dro 18.mars, så nå hadde hun vært borte i 17 dager. Pappa og jeg hadde klart oss fint alene hjemme, men det var også fint å få henne hjem igjen! Hun hadde med seg mange fine gaver fra "over there", så det var spennende når hun pakket ut av kofferten!

Søndag er det palmesøndag, og Kjersti blir med oss til hytta på Sørlandet. Mer om det i innlegget neste uke ;-)

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (2.4): Jobbet 4,5 timer. Far hentet meg. 1.del av "Holocaust" på TV. Fin.
TIRSDAG (3.4): Syklet til jobben. Far og jeg hos farfar. 2.del av "Holocaust" på TV.
ONSDAG (4.4): Kjørte med far til skolen. Hos tannlegen. Ingen hull! Far og jeg hentet mor på Fornebu. Fikk mye rart av henne.
TORSDAG (5.4): Kjørte med far til skolen. Løp meg en lang tur da jeg kom hjem. Siste del av "Holocaust" på TV. Jævlig!
FREDAG (6.4): Matte heldagsprøve. Æsj. På Bekkestua, men båndopptaker var ikke ferdig. Sissel, Bente, Kjersti og jeg på Zhivago. Gøy! Møtte noen superrare gutter!
LØRDAG (7.4): Jobbet. Jeg var hjemme om kvelden. Pakket til ferien.
SØNDAG (8.4): Mor, far, Kjersti og jeg dro tidlig til Mandal. Kjersti, Hjalmar og jeg løp (!) rundt neset! Hos Kaaløy om kvelden. Så lysbilder.


Jeg fikk Adidas-sko, 
joggedress og
caps fra USA!


Tekst-TV


Norge fikk ikke Tekst-TV før i 1983, men i Hvem Hva Hvor 1980 omtales andre lignende tjenester.

I denne artikkelen fra NRK står det mye interessant om innføringen av tekst-TV, med en morsom film fra 1979 hvor Tekst-TV forklares. Det ser utrolig primitivt ut i dag, men det var veldig spennende da det kom - husker jeg!

I Hvem Hva Hvor 1980 Stod "Viewdata/Videotex" omtalt:
"Norge tok sine første famlende steg mot fremtidens TV-verden i 1979. NRK-fjernsynet begynte i all stillhet laboratorieforsøk med et teletekstsystemt. Med spesialutstyr til cirka 3 000 kroner kan forsøkssendingene tas inn på vanlige TV-mottagere over hele landet. Televerket satte i gang prøvedrift av et avansert Viewdata- eller Videotex-system, foreløpig bare med cirka 100 utvalgte abonnenter som stort sett også er leverandører av tjenester til systemet. Begge systemene skal utprøves frem til utgangen av 1982. Da blir det opp til politikerne å bestemme om vi vil, og har råd til, å sette begge systemene ut i livet som et fast tilbud til det brede publikum."


"Videotex gir nesten ubegrensede muligheter. Her demonstrert for HHH's lesere"

"På lang sikt kan det revolusjonere hele kommunikasjonsnæringen og slå ut en rekke tradisjonelle trykksaker som f.eks reisetabeller og oppslagsverk"

Kilde:
Hvem Hva Hvor 1980 (s.297)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar