13.03.2016

10.-16.mars 1975 (Melodi Grand Prix)

Jeg er yngst av tre søsken og var i 1975 13 år. Min storebror hadde flyttet hjemmefra, og min søster var 16 år. Mamma var som nevnt hjemmeværende, og hadde derfor tid til å starte med andre ting. I 1975 hadde hun vært hjemmehjelp i noen år, og i 1976 skulle hun starte med å skrive blindeskrift på Huseby blindeskole. Dette ble hennes arbeidsplass i mange år.

For øvrig er det morsomt å se hva vi lagde på skolekjøkkenet. Så langt i 1975 har vi ikke laget noen eksotiske retter, men derimot god norsk mat som kokt/stekt torsk, karbonadekaker, tilslørte bondepiker, skolebrød, plommegrøt, saftsuppe o.l. Jeg skrev alltid opp hva vi laget, så jeg var nok veldig opptatt av dette.

Fra dagboken:

MANDAG (10.3): Ikke barnevakt. Mamma på hjemmehjelp-kurs.
TIRSDAG (11.3): Skidag. Jeg skulle kjøre slalåmrenn, men jeg ble diska. I bakken etter middag. Ikke fint føre.
ONSDAG (12.3): Mamma kjørte meg til Edle 1730. Vi tok 1830-bussen til Sandvika og gikk derfra til dansinga. Det var gøy. Mamma, pappa og Cita kom og hentet oss. Seikaker, fruktsuppe og sukkerbrød på skolekjøkkenet.
TORSDAG (13.3): Sang i musikktimen. På spillinga. De 7 første Grand-Prix melodiene på TV.
FREDAG (14.3): Var hos Sissel, der var også Siv. Vi var ute. Mamma og pappa på åpning av kunstutstilling på Galleri Musk. Kom hjem 2100. Så på Toma og seks nye Grand Prix-låter.
LØRDAG (15.3): Mor, Susanne og jeg i byen. Jeg fikk ny Ola-bukse. Susanne på en revy. Spelemannsprisen på TV, søstrene Snuse også.
SØNDAG (16.3): Sammen med Sissel. Skulle sitte barnevakt hos Grønlie fra 1530-18, men satt bare fra 1530-16. Fikk 5 kroner. "Barndom" og Grand Prix på TV.

Melodi Grand Prix

Jeg var Melodi Grand Prix fan! Denne interessen har avtatt med årene, men på 70-tallet syntes jeg det var stor stas. Denne uken viste de alle 19 bidragene til den europeiske finalen, som ble avholdt lørdag 22.mars i Stockholm. Jeg tror finalen ofte gikk i påsken, noe som gjorde at jeg kunne se finalen sammen med min danske kusine. Hun var minst like stor fan som meg! Vi hadde ingen mulighet til å ta opp finalen på video, så da tok vi den opp direkte fra TV med mikrofonen på en kassett-spiller. Ulempen var jo at all annen lyd kom med på opptaket, så alle fikk beskjed om å sitte musestille. Men, noen kommentarer kom likevel med - samt litt klirring i kaffekopper.

Ellen Nikolaysen hadde vunnet den norske finalen med sangen "Det skulle ha vært sommer nå". I 1975 var det i finalen lov til å fremføre på engelsk, så da het sangen "Touch my life (With summer)". Det var 19 land med i finalen, og Norge ble nr.18. Jeg er ganske sikker på at vi så finalen i Danmark, så da må de ha sendt den selv om de ikke deltok dette året. Vinneren ble "Ding-a-dong" med Teach-in fra Nederland, og denne sangen falt i veldig god smak hos meg og kusine Hanne!


2 kommentarer:

  1. Hei Kristin, Edle her, superartig å lese om "gamle dager" . Må innrømme at jeg har glemt de fleste detaljer om hva som skjedd de årene. Men husket mer ettersom jeg leste i bloggen din :-) Kan såvidt huske folkedansingen -gøy. Gleder meg til flere innlegg som vekker minner...

    SvarSlett
  2. Så hyggelig, Edle ;-) Ja, det er moro å lese om alt vi gjorde! Ivrige folkedansere var vi, jeg husker at vi var veldig unge ift de andre som gikk der - kanskje ikke så rart. Bare å henge med videre! Kristin

    SvarSlett