27.03.2016

24.-30.mars 1975 (Tisvilde)

Denne uken er det påske, og vi var på påskeferie i Danmark hos familien. Mamma, pappa, Susanne og jeg startet uken på forskjellige steder i Danmark/Sverige, men ble nå samlet i sommerhuset i Tisvilde. Vi var sammen med venner av onkel Hans og tante Birgit, men også med mors kusine Karin og fetter Hans Anker. Karin og hennes mann Knud har tre sønner: Per, Jørgen og Kristian (på alder med meg og min søster), og det var selvfølgelig veldig morsomt å være sammen med dem! Hans Anker og hans kone Anny har to barn: Lisa og Michael, også de på alder med Susanne og meg - men de var ikke med på besøket til Tisvilde denne gangen.

Fra dagboken:

MANDAG (24.3): Kom til Tisvilde ca kl.12. Torben, Hanne og jeg spilte fotball. Mamma og pappa kom hit ved 21-tiden.
TIRSDAG (25.3): Susanne og Helle kom hjem fra Ødegården.
ONSDAG (26.3): Hos Karin og Knud i familiehuset deres. Alle guttene + 2 kamerater var der. Vi lekte vinkeskjul (som heter "gi et lite vink" i Norge), gøy! Dro hjem ved 20-tiden. Sne-storm på veien hjem. Vi så nesten ingen ting.
TORSDAG (27.3): Startet kl.11 alle sammen unntatt tante Birgit. Vi gikk 15 km, jeg var ganske sliten. Susanne og Helle på kino og så på "nitten røde roser".
FREDAG (28.3): Morfar kom. Kl.18:30 om kvelden kom Gunnar og Lise (venner av onkel Hans og tante Birgit)
LØRDAG (29.3): I Helsinge brugs (lokalt supermarked). Anny og Hans Anker her. Susanne og Helle kjørte med dem til Farum. De dro derfra til fest.
SØNDAG (30.3): Vi dro hjem. Meget sørgelig.



Tisvilde

Tisvilde er en liten by som ligger nord på Sjælland, og det bor ca 1500 mennesker der. Det er en populær kyst- og feriehusby hvor min onkel og tante kjøpte tomt i 1973 og satt opp sommerhus i 1974. Området ved stranden heter Tisvildeleje, og der ligger det en lang sandstrand med koselige badehus. Dette har blitt et populært sted, der blant annet den danske kronprinsfamilien ferierer. På stranden har de en is kiosk som selger store is med flødeboller og "guf", nam! Jeg har vært i sommerhuset mange ganger, og jeg har også vært så heldig at jeg har fått låne det til ferie med min egen familie.

Sommerhuset i Tisvilde bygges i 1974

På besøk hos Karin og Knud i 1975

Påsken 2009 i Tisvilde med min danske familie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar