03.04.2016

31.mars-6.april 1975 (Sandvika)

Da var påskeferien i Danmark over. Jeg syntes alltid det var veldig trist og skilles fra kusine Hanne, så jeg "snakket et brev" til henne med en gang - dvs jeg spilte inn en hilsen på et kassett-bånd og sendte det i posten. Mandagsfilmen denne uken var en klassiker fra 1958 "De dødes tjern". Jeg tror ikke jeg har sett den siden, men jeg kan enda fornemme den skumle stemningen! Vi så enda en klassiker denne uken, nemlig "Rampelys" av Charlie Chaplin fra 1952 på kino.

Ellers tror jeg ikke menyen fra skolekjøkkenet slo så godt an: pølser i brun saus! Jeg har i hvert fall ikke laget det siden, mens bladkransen har gått igjen flere ganger. Første gangen jeg skulle lage bladkrans hjemme brukte jeg grovt salt i stedet for perlesukker, så da var den ikke fullt så god...

Fra dagboken:

MANDAG (31.3): Stod opp sent. Snakket brev til Hanne. Spillefilmen var kjempe-skummel, den het "De dødes tjern"
TIRSDAG (1.4): Susanne og jeg i Sandvika. Lars dro til Trondheim. Jeg fikk månedslønn 30 kr.
ONSDAG (2.4): På Dansinga. Mor, far og Cita hentet oss. Laget pølser i brun saus, potetstappe, gele m/banan/vaniljesaus og bladkrans på skolekjøkkenet.
TORSDAG (3.4): På spillinga. Hos farmor og farfar. Fikk 10 kroner. Susanne flyttet til Jorunn, skal bo der til tirsdag.
FREDAG (4.4): Hos Tove. Så Morten Skaugen (adoptivsønnen til skipsreder Skaugen)
LØRDAG (5.4): På kino sammen med mor og far. Vi så "rampelys" av Chaplin. Den var virkelig helt kjempefin!
SØNDAG (6.4): Mor, far og Cita på Kolsåstoppen. Jeg nede i Nordhellinga (nabogata hvor venninne Heidi bodde) om kvelden.

Sandvika stasjon (revet i 1993)

Sandvika

Hva skjedde med Sandvika på 70-tallet? Det var et tiår med store endringer og det ble bygget flere nye bygg i Sandvika - det var mye grå betong:
  • 1972: Kredittkassegården (som etter 1994 kalles Rådmannsgården)
  • 1973: Helgerudgården
  • 1974: Trygdegården og Justisbygget med politistasjon og tinghus

Bruken av rå og ubehandlet betong er en stilretning innen modernistisk arkitektur som kalles "Brutalisme", og den fikk sin oppslutning fra midten av 50-årene til begynnelsen av 70-årene. Andre kjente bygninger som er preget av brutalismen er Chateau Neuf, Regjeringskvartalet, Bergen rådhus og Ålesund rådhus. Begrepet "brutalisme" brukes i dag ofte nedsettende om arkitektur, spesielt fra 1950-70-tallet. Og Sandvika fikk dessverre sin del av disse grå og massive bygningene. Jeg tok ingen bilder selv som illustrerer dette, men her følger noen jeg har funnet på nettet.

På baksiden av Helgerudgården mot Sandvika stasjon

Der Helgerudgården står i dag stod det før to gamle gårder: Østbygården og Tjernsligården. Disse ble revet før Helgerudgården kunne bygges. Jeg husker Østbys bakeri i Østbygården, og det var alltid koselig å gå dit.

Tjernsligården til venstre, Østbygården til høyre
Helgerudgården nederst


Grå betong!
Trygdegården øverst, Tinghuset nederst


1970: Rådhuset og Budstikkegården
(her gikk bussen hjem til Kirkerud)


1978: Krysset Engervannsveien/Brynsveien


Sandviksveien m/Kredittkassebygget


Kilder:
100 år i Sandvika
Kultursti i Sandvika
DigitaltMuseum
Bærum bibliotek (Bilder fra Bærum)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar