19.06.2016

16.-22.juni 1975 (Sommerferie)

Denne uken fikk vi sommerferie, og var ferdige med 7.klasse! Familien min skulle dra på ferie til Sørlandet neste uke, og det gledet vi oss veldig til. Jeg forberedte meg til ferien med å kjøpe nye solbriller til kr.39,50! Omregnet til dagens verdi er det ca.kr.110,-, og for den prisen får man også i dag et par rimelige solbriller. Å kjøpe merke-solbriller var antageligvis ikke mulig da, og var overhodet ikke noe jeg visste om eller var opptatt av.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (16.6): Fri fra skolen. I byen og kjøpte nye bukser (hvite) og ny skjorte. Sparket fotball om kvelden. "Anne Franks dagbok" på TV.
TIRSDAG (17.6): Natursti på skolen. Sliten da jeg kom hjem.
ONSDAG (18.6): Trafikk på skolen. Mor og jeg til Sandvika. Hele familien til Sandvika etter middag. Kjøpte parasoll til farmor og farfar, Kjørte og ga den til dem.
TORSDAG (19.6): Førstehjelp på skolen. Flyttet for tante Nanna, Susanne og jeg fikk kr.50,- hver.
FREDAG (20.6): Siste skoledag. Fikk karakterbøkene og var i kirken. Hos tante Nanna og flyttet resten. Karakterpenger: 30 kroner.
LØRDAG (21.6): Kjøpte nye solbriller, kr.39,50. Solte meg da jeg kom hjem. McCloud på TV.
SØNDAG (22.6): Pappa, mamma og jeg på Niskinnvannet. Deilig vann.



Sommer 1974: Besøk fra Danmark, og vi koser oss i hagen!

Sommerferie

På 70-tallet var det ikke så mange som ferierte i utlandet, og det var ikke uvanlig å ikke dra på ferietur i det hele tatt. Østlandet var det mest populære området å feriere i etterfulgt av Vestlandet, Sørlandet, Nord-Norge og Trøndelag. Kystområder var folks foretrukne feriemål. Dette er informasjon jeg har funnet i en artikkel hos Statistisk sentralbyrå (Slik ferierte vi på 70-tallet), og der står det mye interessant om folks ferievaner på 70-tallet! Artikkelen avsluttes med dette avsnittet:

"Feriemønsteret på 1970-tallet var svært annerledes enn i dag, men vi ser av endringene fra 1970 til 1974 at kimen til det moderne ferielivet allerede lå der: Det ble flere som dro på ferie, flere som dro på ferie til utlandet, flere som brukte fly når de skulle på ferie og flere som valgte å reise på turer organisert av andre."



På rundtur i Danmark med morfar i 1971, her er det lunsj i det fri!

Vi reiste ofte til Danmark på ferie, fordi mor er dansk. Vi hadde mye familie der, og for oss var det et perfekt reisemål! Vi var også på ferie med vår danske familie i Sverige (se et tidligere innlegg om Ødegården), eller vi leide en hytte i Engerdal i flere år hvor vi fisket og plukket multer.


Min første flytur: alene til København i 1972!


På Ødegården i Sverige i 1972

I 1974 hadde vi lyst til å oppleve Sørlandet, og satt inn en annonse i Fædrelandsvennen med ønske om å leie et feriehus. Vi fikk mange svar, men valgte oss ut tre alternativ. Mor, far og jeg dro ned før ferien for å se på disse stedene, og valgte oss ut Ås i Harkmark hvor vi fikk leie et lite hus. Vi koste oss veldig der sommeren 1974, og hadde også leid det i 5 uker i 1975. Min søster og jeg hadde store forventninger, og mange venner vi gledet oss til å møte igjen! Så får vi se i de neste 5 ukene om forventningene ble innfridd ;-)

1 kommentar:

  1. Dette var utrolig morsomt å lese. Jeg er en mann som var 13 år også i 1975. Hadde akkurat som deg praktisk talt ingen erfaring med utlandet og opplevelsene var nære og av typen speidern, klasseturer og familieopplevelser. Stå på, gøy å følge deg.

    SvarSlett