18.12.2016

15.-21.desember 1975 (Gjøkeredet)

Denne uken ble jeg syk, og var hjemme fra skolen i tre dager. Men, jeg orket å gå på juleball på torsdag, og hadde det gøy. Fredag var siste skoledag med gudstjeneste i Bryn kirke. De siste knappene ble sydd i vesten, så da er antrekket klart til julaften! Jeg klippet meg helt kort på mandagen, og det kommer bilde av det neste uke - når jeg også viser antrekket. Det ser ikke så verst ut ;-)

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (15.12): Sissel + hundene ble med meg bort til Magne. Jeg klippet meg helt kort. Susanne kom også. Susanne hos Kathrine om kvelden. Jeg har vondt i halsen.
TIRSDAG (16.12): Skulle egentlig på skolekino, men jeg ble syk. Mor hos Voltmann (hjemmehjelp). Susanne og mor i byen. Lars ringte.
ONSDAG (17.12): Hjemme fra skolen i dag også. Temmelig kjedelig. Program om Demis Roussos på TV.
TORSDAG (18.12): Hjemme fra skolen i dag også. Stod opp utpå dagen. På juleball, hadde det gøy.
FREDAG (19.12): Siste dag på skolen. Var først på Hauger, så i Bryn kirke. Sydde knapper i vesten. "Ryan" i detektimen. Vi spilte kort.
LØRDAG (20.12): Hele familien på Majorstua. Jeg tok bilder. Andre del av Melissa på TV.
SØNDAG (21.12): Mor og far hentet Lars ti på syv. Vi fire spiste frokost da. Jeg gikk og la meg etterpå. Lars, Susanne, far og jeg på kirkegården til tante Kristine, Nasjonalgalleri og Historisk museum.


Jack Nicholson som Randle Patrick McMurphy i filmen

Gjøkeredet

Gjøkeredet kom ut i USA i november 1975, og det er en fantastisk film! Filmen stilte svært kritiske spørsmål vedrørende psykiatrien og dens behandlingsmetoder, og filmen utløste et debattras i etterkant av premieren. Jack Nicholson spilte den mannlige hovedrollen, og for dette fikk han Oscar. Filmen fikk også Oscar for beste film - i tillegg til tre priser til (beste kvinnelige hovedrolle, beste regi og beste filmatisering).

Filmen regnes i dag som en av USAs største filmer.

"Gjengen"

Samtalegruppe

Louise Fletcher fikk Oscar for sin rolle som Pleier Ratched

Randle ble utsatt for elektrosjokk, og mistet vel seg selv til slutt

Kilder:
Wiki Gjøkeredet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar