05.02.2017

2.-8.februar 1976 (Vinter-OL i Innsbruck)

Denne uken sendte jeg brev til NRK for å prøve å bli med på "Bit for bit, bilde for bilde". Og det høres ut som jeg koste meg på åpen kveld på tirsdag ;-) Ellers er uken preget av OL!

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (2.2): Sendte brev til "Bit for bit, bilde for bilde". Gjorde masse lekser. Filmen "Ring North side 777" var kjempefin. Til og med sann.
TIRSDAG (3.2): Stikkball i gymmen. Heidi og jeg på åpen kveld og stekte vafler. Drakk 6 brus og spiste 4 vafler. Far hos farmor på sykehus.
ONSDAG (4.2): Vi fikk fri i siste time pga OL åpnet. På basketen. Gøy! Jeg gikk hjem (fra Valler). Mor og far på bridge.
TORSDAG (5.2): Vi fikk fri de to første timene, så på 30 km (OL). Kom litt sent på skolen, hadde to timer. Fikk fri de to siste. Så på utforrenn hos Siv (hele klassen). Håker nr.25.
FREDAG (6.2): Mor og far hentet meg på skolen. Vi kjørte til Drammen og hentet  ny rød bil. Jeg ble kjørt til basketen. Og hentet.
LØRDAG (7.2): Stod opp tidlig og så på 5 km damer OL. Susanne og far monterte radioen i bilen. Jeg fikk brev fra NRK. Susanne lagde pizza.
SØNDAG (8.2): Stod opp tidlig og så på 15 km herrer OL. På basketballkamp mot Høybråten. Vi vant 34-32. Jeg spilte i ca 2 minutter.


Pål Tyldum, Odd Martinsen, Einar Sagstuen og Ivar Formo i OL-genseren 1976


Vinter-OL i Innsbruck, Østerrike

Egentlig var vinter-OL i 1976 tildelt Denver, Colorado i USA - men bekymringer omkring kostnadsøkninger og miljøproblemer fikk innbyggerne til å stemme mot OL-planene. Dermed ble Innsbruck bedt om å overta, og der ble altså vinter-OL 1976 avholdt.





Denne uken så jeg på disse øvelsene:

Torsdag 5.februar (30 km og utfor)

30 km Herrer:
Nr.1: Sergej Saveljev (URS)
Nr.2: Bill Coch (USA)
Nr.3: Ivan Garanin (URS)

Nr.9: Odd Martinsen
Nr.11: Ivar Formo
Nr.19: Oddvar Brå
Nr.23: Magne Myrmo

Magne Myrmo, Ivar Formo, Oddvar Brå og Odd Martinsen

Utfor Herrer:
Nr.1: Franz Klammer (AUT)
Nr.2, Bernhard Russi (SUI)
Nr.3 Herbert Plank (ITA)

Nr.25: Erik Håker

Erik Håker i Innsbruck

Lørdag 7.februar (5 km)

5 km Damer:
Nr.1: Helena Takalo (FIN)
Nr.2, Raisa Smetanina (URS)
Nr.3 Nina Baldisjeva (URS)

Nr.9: Grete Kummen
Nr.17: Berit Kvello
Nr.18: Marit Myrmæl
Nr.20 Berit Johannessen


Fra Aftenposten, de norske damene stivnet visst.....

Søndag 8.februar (15 km)

15 km Herrer:
Nr.1: Nikolaj Bazjukov (URS)
Nr.2: Jevgenij Beljajev (URS)
Nr.3: Arto Koivisto (FIN)

Nr.5: Ivar Formo
Nr.8: Odd Martinsen
Nr.20: Pål Tyldum
Nr.55: Magne Myrmo

Russland var skigiganten fremfor noen annen i langrennssporet!


Kilder:
Wiki: Vinter-OL 1976
Wiki: Norge under Vinter-OL 1976

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar