09.02.2017

9.-15.februar 1976 (de fire "S"-ene)

Denne uken var det arbeidsuke, og jeg var på Postvesenets brevavdeling i Oslo. Jeg sorterte brev, og jeg fant jammen meg brev som jeg kjente igjen! De som skulle hjem til oss tok jeg med meg, mulig det ikke var helt etter reglene - men jeg spurte ingen om det ;-)

Denne uken gikk det mye bedre for Norge i vinter-OL, og spesielt skøyte-S'ene utmerket seg - mer om det under.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (9.2): På arbeidsuke. Gunn, Beate og Halfdan var der også. Sluttet kl.15. Gøy. Jeg sorterte brevet fra Susanne til Tormod.
TIRSDAG (10.2): Sorterte brev i dag også. Fant et fra Lars til oss. Fjernsynsteatret "Visittid" veldig fint. Bjørg var hos Susanne.
ONSDAG (11.2): Sorterte brev. Fant et fra morfar. Vi fikk gull på skøyter, 5000 med Sten Stensen. La meg tidlig.
TORSDAG (12.2): Sorterte på samme sted i dag også. "Herskap og tjenere" på TV, Sarah kom tilbake. Stensen fikk gullmedaljen sin. Det snødde enormt!
FREDAG (13.2): Siste dag på jobben. Vi kastet pakker. Storholt vant på 1500 meter. Susanne på opera "Nøtteknekkeren". Kojak på TV.
LØRDAG (14.2): Stod opp tidlig for å se på OL. Formo vant 5-mil. Stensen sølv på 10000 meter. Ble ferdig med den gule og brune genseren.
SØNDAG (15.2): Gikk tur med Sissel og den danske jenta som var hos henne. Mor og far på ski. Susanne og jeg på ski ved 15-tiden. Astri og Bernt her. OL slutt - uhu!


De fire "S"-ene:
Sten Stensen, Kay Arne Stenshjemmet, Amund Sjøbrend og Jan Egil Storholt


De fire "S"-ene

De fire «S»-ene er kallenavnet til en del av det norske skøytelandslaget som var på midten og slutten av 1970-tallet, og det var de som oftest fikk representere Norge i internasjonale mesterskap. Løperne som fikk dette tilnavnet var Jan Egil Storholt, Kay Arne Stenshjemmet, Sten Stensen og Amund Sjøbrend.

I OL 1976 fikk tre av dem medaljer, og det skjedde i denne uken. Dette var øvelsene jeg så på:

Onsdag 11.februar (5000 meter skøyter)

5000 meter skøyter (Herrer):
Nr.1: Sten Stensen (NOR)
Nr.2: Piet Kleine (NED)
Nr.3: Hans van Helden (NED)

Nr.9: Jan Egil Storholt
Nr.13: Amund Sjøbrend

Sten Stensen fikk gull på 5000 meter!


Fredag 13.februar (1500 meter skøyter)

5000 meter skøyter (Herrer):
Nr.1: Jan Egil Storholt (NOR)
Nr.2: Jurij Kondakov (URS)
Nr.3: Hans van Helden (NED)

Nr.11: Kay Arne Stenshjemmet
Nr.15: Terje Andersen

Jan Egil Storholt fikk gull på 1500 meter på 27-årsdagen!


Lørdag 14.februar (5-mil og 10 000 meter skøyter)

50 km langrenn (Herrer):
Nr.1: Ivar Formo (NOR)
Nr.2: Gert-Dietmar Klause (GDR)
Nr.3: Benny Södergren (SWE)

Nr.6: Per K. Aaland
Nr.7: Pål Tyldum
10 000 meter skøyter (Herrer):
Nr.1: Piet Kleine (NED)
Nr.2: Sten Stensen (NOR)
Nr.3: Hans van Helden (NED)

Nr.10: Amund Sjøbrend
Nr.14: Jan Egil Stoholt


Gull til Formo, sølv til Stensen!


Kilder:
Wiki: De fire "S"-ene
Wiki: Norge under Vinter-OL 1976
Wiki: Vinter-OL 1976

1 kommentar: