14.01.2018

10.-16.januar 1977 (Katharina Blums tapte ære)

Det var mye vinter-aktiviteter denne uken, så vinteren må ha vært snørik. Jeg fikk lyst til å dra til Marokko, og grunnen til det var at min mors skolevenninne var gift der, og hadde tre barn - hvor en av døtrene var på min alder. Men, jeg kan jo allerede nå røpe at det ikke ble noe av ;-)

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (10.1): Begynte på pute i håndarbeid. Satte inn bilder i fotoalbum. "Annie get your gun" på filmen. Kjempefin!
TIRSDAG (11.1): Jeg var kjempetrett! Vikar i tysk. Jeg satt barnevakt hos Sunde. 15 kr.
ONSDAG (12.1): Kjørte med Sissel til skolen. Jeg har lyst til å dra til Marokko!! La meg ganske tidlig.
TORSDAG (13.1): Jorid spiste middag her. Alle sammen på "Katharina Blums tapte ære". Ganske fin. "To brødre" på TV. Dritfin!
FREDAG (14.1): Danset gammeldans i gymmen. Jobbet. Bente kom om kvelden. "Kojak" på detektimen. Jeg er trett!
LØRDAG (15.1): På ski med Bente til Toresplassen. Jeg, Birgitte, Kirsten og Per i bakken. Bente og Susanne så på. Susanne hos Kathrine om kvelden.
SØNDAG (16.1): Bente og jeg begynte på snøhule. Far og Bente gikk litt på ski. Berit hos Susanne. Kjørte Bente hjem om kvelden.


Filmplakat

Katharina Blums tapte ære

Denne filmen fra 1975 var en filmatisering av den tyske nobelprisvinneren Heinrich Bölls roman av samme navn.

Katharina Blum tilbringer natten med en mann hun knapt kjenner. Neste morgen er mannen forsvunnet, og Katharina er omgitt av noen ikke så hyggelige etterforskere. Det viser seg at den fremmede mannen var en politisk aktivist som lenge har vært under gransking. Før saken begynte var Katharina respektert av både arbeidsgivere og venner, men etter å ha blitt portrettert av en hensynsløs reporter blir hennes rykte ødelagt. Reporteren intervjuer alle hennes nærmeste, men heller enn å gi henne den respekt hun fortjener, blir hun i media omtalt som en upålitelig kvinne med kommunistiske tilbøyeligheter. Til slutt blir presset på Katharina så stort at hun skyter en reporter - og hun har blitt det media har ønsket at hun skulle være.

Filmen ender med en parodi på det vanlige «enhver likhet med virkelige personer er tilfeldig og ikke tilsiktet», idet det heter «visse likheter med Bild-Zeitungs praksis er verken tilsiktet eller tilfeldig, men rett og slett uunngåelig».

Her er noen bilder fra filmen:





Kilder:
Wiki: Katharina Blums tapte ære
Rotten tomatoes: Katharina Blums tapte ære
Ba: Katharina Blums tapte ære

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar