07.01.2018

3.-9.januar 1977 (Monolittrennet)

Da startet skolen igjen, og med det siste halvår av 9.klasse for min del. Så da skulle jeg spekulere på hvilket gymnas jeg skulle begynne på til høsten. Lars og Inger Elin dro tilbake til Trondheim, og hverdagen kom sakte men sikkert tilbake.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (3.1): Kjørte med Lars, Inger Elin og Susanne til byen. Jeg møtte Ingrid der. Ble med meg hjem etterpå. Hos Jorid om kvelden. Hun skulle ha nattevakt.
TIRSDAG (4.1): Stod opp ca 14:30! Susanne på skolen. Lars og Inger Elin i byen. Jorid spiste middag her. "Hedda Gabler" på TV om kvelden.
ONSDAG (5.1): På skolen igjen. Kjørte med Sissel. Lars og Inger Elin dro hjem. Jeg puslet litt. "Dukketeater" på komi-kveld.
TORSDAG (6.1): Hadde bare en gym-time. Mamma er syk. "To brødre" på TV. Kjempefin! Nanette var her om kvelden.
FREDAG (7.1): Fikk klassesett av "Fluenes herre". Jobbet, fikk lønn - 50 kr for lite. Susanne hos Jorid. Mc Cloud på detektimen.
LØRDAG (8.1): Jobbet. Fikk 50 kr. Pappa og jeg laget bilder. Susanne og Birgitte på "Olsen-banden".
SØNDAG (9.1): Susanne, Ingrid og meg på Monolittrennet. Mieto 1, Brå 2, Koivisto 3. Jeg ble med Ingrid hjem. Susanne hentet meg.


Aftenposten 10.januar 1977 (fra Monolittrennet)

Monolittrennet

Monolittrennet ble arrangert for første gang i 1954, og det var Ivar Odd Formo som tok initiativet (far til skiløperen Ivar Formo). Skiløperne gikk rundt i Frognerparken - 3 runder à 5 km. Det var veldig publikumsvennlig, og løpet trakk etter hvert mange internasjonalt gode løpere. Fra 1963-1973 var det bare norske vinnere i herreklassen (damene ble med fra 1975), men i 1974 vant Juha Mieto. Oddvar Brå vant i 1975 og 1976, mens Juha Mieto vant igjen i 1977 - da vi var og så på. Jeg har skrevet om Mieto tidligere i dette innlegget.

Monolittrennet ble arrangert for siste gang i 1988, da overtok verdenscupen, og det ble vanskelig å få med de store internasjonale løperne på andre renn enn verdenscup-renn.

Jeg vet ikke hvilket år dette er fra, men det var jo ganske
kult at de gikk blant skulpturene i Frognerparken!


Kilder:
Skihistorie
Wiki: Monolittrennet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar