06.05.2018

2.-8.mai 1977 (Melodi Grand Prix)

Heidi og jeg skulket noen timer på skolen - men jeg fortalte det til mor med en gang ;-) Og det var tydeligvis godt og varmt for tiden - fint for alle de som skulle konfirmere seg denne helgen!

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (2.5): Regnet litt. Heidi og jeg til byen. Vi skulket 2 timer. Heidi hentet lønn. Jeg kjøpte Medico-genser. Møtte Wivi. Fortalte mor at jeg hadde skulket.
TIRSDAG (3.5): Kjemiprøve. Passe vanskelig. Uttakning til idrettsstevne. Jeg skal hoppe høyde. Susanne og jeg hos Woltmann med poteter.
ONSDAG (4.5): Engelskprøve og historie lekseprøve. Heidi skal klippe seg. Susanne og jeg i Sandvika. Mor og far hos farfar. Det svenske Montreux-programmet. Fint!
TORSDAG (5.5): Prøve i gym. Fikk fri siste fransktime. Kjempevarmt, 25 grader. Puh. Alle sammen i Sandvika om kvelden. Jeg fikk Catalina-jakke. Så på møbler.
FREDAG (6.5): Hoppet 1,32 i høyde. Jobbet. Pålegg-maskinen gikk i stykker. Regnet litt. "Derrick" på detektimen.
LØRDAG (7.5): Ingrid og jeg i byen. Varmt! Jeg laget vafler. Mor og far hos Bredesen med gaver. Grand Prix på TV. Frankrike vant, Norge 12.plass.
SØNDAG (8.5): Wivi og Knut-Erik konfirmerer seg. Nanette hos Susanne hele dagen. Mor og far i konfirmasjon hos Petter. Ny Moberg-serie på TV.


Anita Skorgan i den internasjonale finalen

Melodi Grand Prix

Da var det tid for Melodi Grand Prix igjen. Jeg pleide å følge med på dette, og jeg trodde jeg husket de fleste vinnerne fra 70-tallet. Men, sangen fra 1977 har ikke gjort stort inntrykk. Det var Frankrike som vant, og det var Marie Myriam som sang "en franskspråklig chansonballade". Sangen het "L'oiseau et l'enfant", men gjorde ingen suksess i Norge, og kom ikke inn på VG-lista.

Anita Skorgan representerte Norge, og jeg har tidligere skrevet om den norske finalen der hun vant med "Casanova". Jeg så hennes opptreden i England på YouTube, og det var absolutt ikke noe forrykende TV-show ;-) Hun stod rett opp og ned og knikset med knærne, men hun var jo bare 18 år den gangen - og hadde en lang artist-karriere foran seg! Og flere opptredener i Melodi Grand Prix skal det også bli :-)


Marie Myriam Vant i 1977


Kilder:
Wiki: Alt om Melodi Grand Prix
Wiki: L'oiseau_et_l'enfant
YouTube: Vinneren fra 1977
YouTube: Anita Skorgan

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar