27.05.2018

23.-29.mai 1977 (Kojak)

Denne uken var det norsk og nynorsk eksamen. Og det var kjempefint vær med mulighet for både soling og bading. Det går mot pinse, og vi drar ned til Sørlandet igjen. Mor og far har masse å gjøre for å ferdigstille hytta til sommeren - og Susanne og jeg vil mer enn gjerne ned dit igjen!

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (23.5): På skolen kl.12. Hadde to timer. Susanne og jeg hentet far på jobben. Jeg ryddet på rommet.
TIRSDAG (24.5): Hadde norsk eksamen. Tror det gikk dårlig. Solte meg da jeg kom hjem. Kjørte en tur i russebil mee Susanne.
ONSDAG (25.5): På skolen en time. Susanne på russetur til Tjøme. Mor i byen. Jeg solte meg hele dagen. Jeg har fått jobb! Hos farfar om kvelden. Bente var der.
TORSDAG (26.5): En time på skolen. Mor og jeg bestilte sofa til hytta. Ingrid og jeg på Sognsvann. Varmt. Kaldt i vannet. Mor og jeg hos Strømhaug (soleksem på hånda).
FREDAG (27.5): Nynorsk eksamen. Det gikk bra. Hjemom først. Jobbet. Kjempevarmt. Jeg fikk lønn. Kojak på detektimen.
LØRDAG (28.5): Mor, far og jeg kjørte til Mandal kl.6 om morgenen. Susanne kjørte med Ingvar. Fest hos Bjarte, 17 stk.
SØNDAG (29.5): På båttur til Marinaen på Tregde. I sjøbua til Gunvor om kvelden. Tormod hadde snublesprengstoff.


Telly Savalas som Kojak i 1973

Kojak

Jeg har i et blogginnlegg fra 1975 skrevet om Detektimen, men i 1975 kjente vi enda ikke til Kojak. Serien ble sendt første gang på NRK 14.november 1976, men på CBS ble den introdusert 3 år før det. Serien har vunnet flere priser, og var veldig populær i Norge også. Vi digget den kule politietterforskeren Theo Kojak med kjærlighet på pinne i munnen! Handlingen er i New York City, og Kojak kunne være ganske tøff og nådeløs for å få tak i forbryterne.

Typisk bilde av Kojak med kjærligheten!

Kojak blir spilt av Telly Savalas, og han var i 1977 55 år gammel. Han har spilt i flere filmer og TV-serier, men vil nok bli husket best for rollen som Kojak. Han fikk prostatakreft i 1989 og døde i 1994, 72 år gammel.

Richard Gere

Jeg ser på Wikipedia at det er flere skuespillere som har hatt gjesteroller i Kojak - både kjente eller som senere ble kjente. Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner til flere på listen enn Sylvester Stallone og Richard Gere. Sylvester Stallone var med i 1975, og spiller inn filmen "Rocky" i 1976. Han ble nominert til Oscar for beste mannlige hovedrolle i 1977.

Richard Gere var med i 1976, og hadde ikke da et stort navn. Han hadde hatt en rolle i originaloppsetningen av "Grease" i London i 1973, og begynte å få roller i Hollywood-filmer på midten av 70-tallet. Men, han fikk ikke sitt store gjennombrudd før i 1980 med hovedrollen i "American Gigolo". Jeg så ham første gang i filmen "Himmelske dager" (fra 1979) - den var fantastisk og jeg falt der og da for Richard Gere! Men, jeg la nok ikke merke til ham i Kojak ;-)

Richard Gere i en episode av Kojak fra 1976

Richard Gere i Himmelske dager fra 1979

Kilder:
Wiki: Kojak
Wiki: Telly Savalas
Wiki: Richard Gere

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar