03.06.2018

30.mai-5.juni 1977 (Tippekupong)

Sommerferien nærmer seg, vi slipper muntlig - og vi får karakterboka. Mor dro til Danmark for å delta i 30-års jubileum med klassen. Hun har enda klassevenninner i Danmark som hun treffer i juni hvert år - og i år fyller damene 90 år! De blir færre, men er fremdeles en liten gjeng som koser seg i hverandres selskap. Pappa underholdt seg med å besøke venner, sin søster og far mens mamma var borte :-)

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (30.5): På båttur til Mandal. Spiste på Vic. Vi dro hjem ved 18-tiden. Ikke noe kø.
TIRSDAG (31.5): Susanne og jeg i byen. Jeg kjøpte hvit bukse, blå kjole og brun badedrakt. Fjernsynsteatret var sløvt.
ONSDAG (1.6): Vi kommer ikke opp i muntlig! Fikk karakterer. En S, en G, resten M. Susanne begynte å jobbe. Jeg kopierte bilder i boden. Varmt. De andre hos farfar.
TORSDAG (2.6): Sov lenge. Mor dro til Danmark (jubileum med klassen). Jeg spiste middag hos Ingrid. Vi var på kino "Lykken er å elske". Artig.
FREDAG (3.6): Jeg jobbet fra 08:30 i Vøyenenga. Skar av halve fingertuppen. Jobbet til kl.16. På 9.klasse-ball om kvelden. På vor-spiel først. Gøy på ballet!
LØRDAG (4.6): Tormod, Susanne og jeg i byen. Kjøpte plater. Far hos farfar. Vi 3 spiste kylling. Far hos Inger og Stian om kvelden. Tormod her.
SØNDAG (5.6): Far hos tante Bjørg. Ingrid kom hit. Vi spilte kort og hørte på plater. Susanne kjørte Ingrid hjem, og Tormod til toget. "Raskens" på TV.


Innlevering av tippelapper (fra 60-tallet)

Tippekupong

Jeg hadde sommerjobb på Vøyenenga landhandleri, og første uken skjedde det noe dramatisk! Jeg skrev at jeg skar av meg "halve fingertuppen", og det var nok en overdrivelse. Men, det kjentes sånn - og det så sånn ut med alt blodet! Jeg skar pålegg i en elektrisk kutte-maskin, og brukte fingrene som presse mot kjøttbiten. Så holdt jeg på litt lenge - og fingertuppen ble også kuttet. Jeg husker at jeg tok fingertuppen i hånda, og gikk ut mot lageret. Jeg besvimte i gangen, men kom til meg selv før noen merket det... Jeg tror jeg ga beskjed til sjefen, og fikk gå hjem. Litt pinlig i første uken av sommerjobben ;-)

Jeg kuttet pålegg, jeg stod i fruktavdelingen (den gangen ble alt veiet og merket av de ansatte i butikken) og jeg tok imot tippekuponger. Og det å ta imot tippekuponger krevde opplæring, for man skulle tyde kupongen (med hel- og halvgarderinger), plotte inn på maskinen og manuelt stemple hver kupong. Forløper til programmering, kanskje ;-) Kupongene måtte leveres inn før onsdag kl.17, og denne fristen ble fjernet i 1992 da man innførte online-spill.

Jeg har fått 2 bilder tilsendt fra Norsk Tipping med maskiner de har stående til utstilling. De sa at den svarte maskinen kom på 50-tallet, mens den blå kom på 60-tallet. Jeg synes jeg kjenner igjen den svarte, så kanskje de enda hadde den på Vøyenenga i 1977?

Innlevering av tippelapper (fra 50-tallet)


Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar