24.06.2018

20.-26.juni 1977 (Motebildet)

Klokken som ble glemt på Ståvivann i forrige uke er borte :-( Jeg har siste uke på sommerjobben i Vøyenenga landhandleri, og får utbetalt kr.2470! Så vidt jeg husker fikk jeg 13 kroner i timen....

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (20.6): Jobbet. Mor og far på IKEA. Kjøpte spisebord. Jeg prøvde å sove litt. Filmen "Søte drømmer" var litt sløv.
TIRSDAG (21.6): Jobbet. Bente kom hjem fra korpstur i England. Mor og jeg gikk til Ståvivannet. Klokken var borte.
ONSDAG (22.6): Jobbet. Fikk ikke lov av Gundersby å stå i frukten. Alle sammen hos farfar om kvelden. Bente og jeg i hagen.
TORSDAG (23.6): Jobbet. Susanne kjørte meg bort til Ingrid. Vi var hos Kirsten. Eva og Teresa også der. Sov over hos Ingrid.
FREDAG (24.6): Syklet hjem fra Ingrid. Jobbet. Stod i frukten på slutten. Mor og far pakket lastebilen. 
LØRDAG (25.6): Siste jobbedag! Fikk 2470 kr! Kathrine og Anders var her om kvelden. Mor og far dro til Mandal tidlig.
SØNDAG (26.6): Stod opp sent. Snakket med Ingrid. Siste del av "Raskens" på TV. Det regnet. La oss ganske tidlig.


Reklame for trenchcoat hos Sears (1977)

Mote

Hva var moderne i 1977? Det er egentlig ikke så lett å finne noe på nettet når man ikke vet helt hva man leter etter. Men, jeg har flere HVEM-HVA-HVOR-bøker, og der fant jeg det jeg trengte. Og da var det lettere å søke etter bilder på nettet ;-)

HVEM-HVA-HVOR 1978:


"Moten for 1977 streber i tre forskjellige retninger. Den ene lar seg inspirere av college, etterkrigsår og Hollywoods glanstid. Den andre retningen kaller vi folklore eller bunadstil, der detaljene er lånt fra gamle folkedrakter, fra indianernes klesdrakt eller asiatiske nasjonaldrakter. Den tredje retningen, som er den viktigste, kaller vi klassisk. Da mener vi klesplagg, stoffer og mønstre som har holdt seg i moten i årevis. Ofte er det klær som er "stjålet" fra mannsgarderoben, som trenchcoat, duffelcoat, lodenfrakk, blazer, cardigan, skjorte, slipover og kort vest. Ruter, striper, tweed, flanell, loden, poplin og kamgarn er stoffene. Men til det klassiske hører også enkle, rette skjørt eller folde- og plissé-skjørt samt skjortekjolen i varierte utgaver.

Av farver har de mørke dominert høst og vinter, mens rødt, hvitt og blått alltid er sterke om sommeren. Rust, brunt og grått er typiske vinterfarver, men også hvitt anvendes til vinterbruk. Likevel er motefarver nesten borte. Forbrukerne velger de kulører som kler dem, mer enn å kikke etter spesielle motefarver."

I 1977 åpnet Per Spook sitt motehus i Paris, etter å ha vært lærling hos Christian Dior og Yves Saint-Laurent, og tegner hos moteskaperen Louis Féraud. Motehuset holdt åpent i mange år, før det ble avviklet i 1994 som en følge av lavkonjunkturen i etterkant av Golfkrigen.



Jeg har funnet fram en del bilder som viser motebildet i 1977:

Romantiske kjoler (Sears)

Poplin (Burberry)

Tweed (Vogue)

Alex ga ut platen "Alex" i 1977

Burda-mote: Hvit blazer til Folklore skjørt

Duffelcoat

Loden-kåpe

Yves Saint-Laurent

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar