01.07.2018

27.juni-3.juli 1977 (Asterix)

Da er det siste uke hjemme før vi drar på hytta for å være der i 6 uker! Kusine Bente bor hos oss, og blir med som første gjest på den nye hytta :-) Bente og jeg spiller både Matador og Monopol - dette er samme spill bortsett fra at Matador er den danske versjonen med danske gatenavn etc.

Og jeg kommer inn på reallinja på Stabekk gymnas :-)

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (27.6): Bente og jeg til byen. Kjøpte klokke og Ola-bukse. Møtte Susanne på Trygdekontoret. Vi kjøpte parafinlampe til sølvbryllup (mor og far). Tove her om kvelden.
TIRSDAG (28.6): Bente hos onkel Odd. Mor hos Woltmann. Begynte å hekle på hengere. Bente og jeg spilte Matador. Jeg vant! Lyn og torden.
ONSDAG (29.6): Bente, mor og jeg i Sandvika. Alle minus Susanne hos farfar. Bente og jeg spilte Monopol.
TORSDAG (30.6): Bente hos onkel Odd. Tante Nanna her hele dagen. Jeg til byen med Ingrid. Hjemme hos henne om kvelden.
FREDAG (1.7): Mor i Sandvika. Jeg kom inn på reallinje på Stabekk! Slo gresset. Derrick på detektimen. Vi drar i morgen.
LØRDAG (2.7): Kjørte farfar til Bolkesjø. Dro til Mandal etterpå. Jeg gikk rett opp i sjøbua. På Hærholmene i 10 min. Tok krabber. Hjem halv 5.
SØNDAG (3.7): Bente og jeg badet i Harkmarkfjorden. På båttur med de andre etterpå. I Kristiansand. Spilte bowling og var på Tivoli. Gøy!


Et av Asterix-bladene på hytta

Asterix

Dette er første året med ny hytte, og et kjennetegn for hytta blir etter hvert alle Asterix-bladene. De var pappas favoritt, og han gikk med en lapp i lommeboken for å se hvilke blader han til enhver tid manglet. Og til slutt ble samlingen komplett:

Samlingen på hytta

Det var 29.oktober 1959 at de første Asterix-sidene stod på trykk i det franske ungdomsbladet Pilote. I 1968 ble Norge kjent med figurene da serien gikk som en føljetong i Tempo i april, og året etter kom det første albumet ut, nemlig Asterix og hans tapre gallere:

Asterix og hans tapre gallere - vårt album er fra 1975

En gang vi var i Frankrike kjøpte vi med to figurer til pappa og hytta, de står så flott på et skap i stua den dag i dag:

Obelix med Idéfiks og Obelix med bautasteinen

Det er fremdeles koselig å ta frem et Asterix-blad på hytta, men pappas regel om at bladene ikke måtte forlate hytta ligger enda i bakhodet ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar