10.06.2018

6.-12.juni 1977 (Kellys helter)

Jeg begynte på sommerjobb i Vøyenenga Landhandleri, så det ble mye jobbing denne uken. Oppgavene bestod i å stå i fruktavdelingen, pakke pålegg og ta imot tippekupong - så etter 6 dagers jobbing var jeg ganske sliten!

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (6.6): Begynte på sommerjobb. Stod litt i fruktavdelingen. Far og jeg på kino: "Kellys helter". Fin!! Susanne gadd ikke være med.
TIRSDAG (7.6): Jobbet. Mor kom hjem fra Danmark. Berit og Bjørg hos Susanne.
ONSDAG (8.6): Jobbet. Lærte å ta imot tippekupong. Gøy. Mor og far på avslutning hos Bente.
TORSDAG (9.6): Jobbet. Stod i frukten alene. På klassefest m/foreldre om kvelden. Passe gøy. Magnus kjørte Sissel og meg hjem.
FREDAG (10.6): Jobbet. Pakket bare pålegg. Slitsomt! Tormod innom en halvtime. Derrick på detektimen. Susanne har fått jobb!
LØRDAG (11.6): Jobbet. Ganske slitsomt. Mor og far i byen. Deilig å slappe av hjemme. Fri i morgen!
SØNDAG (12.6): På korpsstevne og så på Bente. Farfar kom hjem til oss. Jeg begynte på restegarn-genser. "Raskens" på TV.


Telly Savalas, Don Rickles og Clint Eastwood i filmen

Kellys helter

Denne uken så pappa og jeg "Kellys helter" på kino. Filmen er amerikansk, og er fra 1970. Det står på nettet at filmen kom til Norge (Oslo) i 1971, men så tok det gjerne en stund før den kom ut til oss "på landet" (Sandvika kino) ;-)

Både pappa og jeg syntes filmen var kjempetøff og morsom! På Wikipedia står det: "Selv om Kellys helter ikke er en komedie har den flere komiske og satiriske trekk." Og så var det jo stas at det var pappa og meg sammen på kino :-)

Gjengen i filmen var verdiløse menn til de kom på sporet av noen verdifulle gullbarrer som ble konfiskert av nazistene. Det er en actionfylt og vittig beretning om en gjeng soldater som bestemmer seg for å tjene litt ekstra på krigen. Hovedpersonen Kelly klekker ut en plan for å snike seg inn bak fiendens linjer og stjele skatten.

Her er noen flere bilder:

Clint Eastwood og Telly Savalas

Donald Sutherland forrest til venstre


Vi likte spesielt godt Donald Sutherland i filmen. Han var 35 år da filmen ble spilt inn, og i dag er han 82 år, og ser slik ut:

Donald Sutherland i dag

Kilder:
Wiki: Kellys helter
Kellys helter (trailer)
Platekompaniet: Kellys helter

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar