29.04.2018

25.april-1.mai 1977 (Bravo-utblåsningen)

Jeg var visst ikke så fornøyd med frøken denne uken.... Morsomt at vi sa "frøken", forresten. Dette var jo voksne, gifte damer. Det var helt utenkelig å si fornavnet, etternavn kunne gå - men da gjerne på mannlige lærere.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (25.4): Fikk igjen historieprøve, G. Æsj. Frøken er en dritt! Deilig vær. Susanne og jeg gikk en tur til Tanum. Filmen "Livet er hva du gjør det til". Fin!
TIRSDAG (26.4): Hos skolelegen. Bare rot i historietimen. Susanne var med meg på skoleteater "City Sugar". Masse fin musikk!
ONSDAG (27.4): Så film om Vietnam. Lekseprøve i historie. Øsregn. Mor ligger i sengen, vondt i ryggen. Far på konsert.
TORSDAG (28.4): Løp i gymmen. Tok runden på 14 min. Så film i fransken. Mor fremdeles syk. Jeg lagde mat og vasket opp. Susanne på Bellevue. Far hos farfar.
FREDAG (29.4): Jogget og hoppet høyde i gymmen. Jobbet. Jeg er støl, trett og i det hele tatt. Mor fremdeles i senga. "Ellery Queen" på detektimen.
LØRDAG (30.4): Stod opp ganske sent. I butikken og fikk lønn. Ingrid kom hit, og var her om kvelden. Mor fremdeles i senga. Ingrid og jeg på tivoli på Kadettangen.
SØNDAG (1.5): Pappa laget frokost. Mor stod opp litt. "Peter Pan" på TV, "Emil" etterpå. Kjempesøt!


Bravo-utblåsningen

Bravo-utblåsningen

22.april 1977 skjedde den første og største ukontrollerte utblåsingen på norsk sokkel i Nordsjøen. En produksjonsbrønn ved Plattform "Bravo" på Ekofiskfeltet begynte å blåse ut olje under reparasjonsarbeider. Dette gjorde inntrykk, og vi fulgte godt med på hva som skjedde! Men, så kom "Red" Adair og Asger "Boots" Hansen til unnsetning, og fikk stoppet utblåsningen 30.april!

Red Adair (t.v) og "Boots" Hansen

Jeg husker best Red Adair, og vi var mektig imponerte over hans innsats! Han var født i 1915, så på dette tidspunktet var han 62 år gammel. Han var allerede en internasjonalt kjent skikkelse, og hadde slukket mange oljebranner før Bravo-utblåsningen - så dette var en erfaren mann. Daværende direktør i Statens forurensningstilsyn og statens aksjonsleder under utblåsningen har i ettertid uttalt at Adair reddet Olje-Norge den gangen. Så takk, Red ;-)

Red Adair

I 1968 ble det spilt inn en film basert på hans bragder som brønndreper, nemlig filmen "Hellfighters" med John Wayne i hovedrollen.

Filmplakat

Scene fra filmen

Adair sovnet stille inn på et sykehus i Houston i 2004, 89 år gammel.

Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar