22.04.2018

18.-24.april 1977 (Morfar)

Høydepunktet denne uken var turen til Danmark, hvor vi skulle feire morfars 80-årsdag. Susanne var ikke med, fordi hun skulle lese til eksamen (russ i år). Lars, Inger Elin (hans kjæreste og samboer), mor, far og jeg kjørte avgårde på onsdag og var tilbake igjen på lørdag.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (18.4): Ble ferdig med fillerye på skolen. Moren og faren til Inger Elin og Jorid kom hit til middag. Vi hadde det gøy.
TIRSDAG (19.4): På ekskursjon på NRK med fru Gunn. Gøy! Så mange kjente. Jeg var trett. En fransk film om ungdom på TV. Fin.
ONSDAG (20.4): Lars, Inger Elin, mor, far og jeg kjørte til Danmark. Kom dit ved midnatt.
TORSDAG (21.4): Kom masse folk om dagen (morfar 80 år). Jeg ut til Farum, 29 gjester om kvelden. Ganske gøy.
FREDAG (22.4): Jeg sov hos Hanne. Vi var i Lyngby. Jeg kjøpte blå og hvit-stripet bukse. De fra Ellegårdsvej var i Farum om kvelden.
LØRDAG (23.4): Dro til Lyngby og byttet buksen. Vi kjørte hjem. Det gikk ganske fort.
SØNDAG (24.4): Ingrid, Stewart og meg på "Sjøen for alle" på Sjølyst. Jeg ble med Ingrid hjem etterpå. Det norske Montreux-bidraget på TV. Ganske fint.


Et koselig bilde av morfar!

Morfar

Morfar (Arne Dydensborg) ble født 21.april 1897, og fylte 80 år denne uken! Både han og mormor (Thora Sofie, født Hjortshøj) var født i den lille landsbyen Elev, som ligger noen kilometer utenfor Århus. De giftet seg i Elev kirke 16.april 1924, og festen ble holdt på hennes fars gård "Højgaard". De flyttet til Sjælland og kjøpte huset på Ellegårdsvej i 1926 - og morfar bodde der til han døde i 1981.

Bryllupet til mormor og morfar i 1924

Mormor og morfar fikk 3 barn: onkel Åge i 1926, min mor i 1928 og onkel Hans i 1934. Mormor fikk dessverre leddgikt da hun var 37 år, og siste gang hun klarte å gå på egen hånd var i 1952 da mor og far giftet seg. Mitt minne av mormor er at hun sitter i rullestolen med et godt sjal rundt skuldrene, alltid takknemlig for det hun fikk være med på! Og det første vi gjorde da vi kom til Ellegårdsvej var alltid å løpe inn til henne og gi henne en klem. Hun døde i 1968, så morfar var enkemann i mange år.

Morfar var en engasjert og nysgjerrig mann! Han hadde alltid noe han ville vise, eller fortelle - og for oss barna kunne det iblant bli litt mye informasjon. Men, han lekte gjerne med oss eller fant på små konkurranser - som "hvem får den største solsikken", det kunne vi følge med på hele sommeren. Han lekte "sisten" med oss i hagen, og jeg husker enda forskrekkelsen da han snublet i sandkassa og datt så lang han var!

Vesterhavsgården feriekoloni

Morfar var lærer, og ble opptatt av elevene som ikke hadde mulighet til å dra på ferie. Han ønsket å gi disse et opphold på en feriekoloni, og startet dermed opp med denne aktiviteten i Danmark. Den første gangen leide han en redningsstasjon ved Vesterhavet i 1929, og etter hvert ble det bygget ut til 5 store kolonier med plass til ca 40-50 barn hver. Hvert opphold varte i 14 dager, så med 3 perioder ila sommeren var det 120-150 barn som kom på feriekoloni hver sommer. For denne innsatsen fikk han "fortjenestemedalje i gull", og den fikk han takket for i audiens hos kong Fredrik den 9.


Alltid på farten - alltid nysgjerrig!

Morfar reiste gjerne, og var ofte på besøk hos oss i Norge. Hans eldste sønn, onkel Åge, bosatte seg i Canada og senere USA - og han var på et par besøk hos dem også. I 1964 reiste han og mor på busstur i Jugoslavia. Morfar var også veldig gjestfri, og tok imot alle som ønsket å besøke ham med åpne armer. Han arrangerte aktiviteter for gjestene, så det var aldri et kjedelig øyeblikk! Han var aktiv helt til det siste, og i 1981 sovnet han inn i stolen sin, 83 år gammel.

Men, i 1977 feiret vi 80-årsdagen hans, og jeg avslutter innlegget med bilder fra begivenheten:

Sang til jubilanten om morgenen 21.april

Sangkoret (fra venstre: Anny, Hans Anker, tante Birgit,
Torben, pappa, mamma, Inger Elin og Karin)

Hanne og jeg ler - som vanlig! Og onkel Hans akkompagnerer ;-)

Morfar koser seg! Mamma og Hans Anker forsyner seg av maten ;-)

Morfar med svigerdøtre (tante Lise og tante Birgit) og datter (min mor)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar