19.08.2018

15.-21.august 1977 (Rocky)

Jeg begynner på real-linjen på Stabekk gymnas denne uken. Jeg kjente Anne og Tulla fra før fordi jeg konfirmerte meg med dem. Ellers var det bare nye fjes i klassen, men jeg hadde flere kjente i parallell-klassene. Og det var jo også veldig spennende med ny skole, ny skolevei og nye lærere!

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (15.8): Stod opp kl.10. Borte hos Sissel. Fint vær! Susanne og jeg på Asker stasjon og hentet sykkelen min. Filmen litt sløv.
TIRSDAG (16.8): Sissel og jeg i Sandvika og klippet oss. Vi skulle egentlig på skolen! Hos Wivi med Heidi om kvelden. Susanne og far på bringebærtur. Ringte til Anne.
ONSDAG (17.8): På skolen. Hadde 3 timer. I byen og kjøpte bøker med Anne. Anne, Ingrid, Tulla og jeg på "Rocky". Kjempefin!
TORSDAG (18.8): Sissel og jeg i byen og kjøpte skolebøker. Satte bind på dem hele kvelden. Far på bringebærtur. Skrev brev til Nina.
FREDAG (19.8): I Wøyenenga og snakket med Gundersby. Gikk tur rundt Ringi alene. Kathrine hos Susanne om kvelden.
LØRDAG (20.8): Jobbet. Kjempehardt! Mor har vondt i benet. Far laget middag, jeg laget aftens. Mye dritt på TV. Ferdig med ene arm på blå genser.
SØNDAG (21.8): Hos Ingrid. Vi var i Nadderudhallen og spilte bowling. Jeg spiste middag hos henne. Syklet til og fra.


Sylvester Stallone og Carl Weathers

Rocky

Rocky hadde premiere i USA i november 1976, og jeg så den altså denne uken. Jeg har sett i Aftenpostens arkiv for å finne ut når filmen kom til Norge. 28.mars 1977 står det i avisen: "Uken etter påske kommer "Rocky" opp på nattkino, ifølge kinodirektør Eivind Hjelmtveit, som er glad over å kunne presentere tre høyaktuelle filmer i rask rekkefølge. Førpremierer på nattkinoen er en god løsning for omtalte utenlandske filmer som det kan ta lang tid å få ordinært, mener kinodirektøren". 10.mai 1977 hadde filmen premiere på Klingenberg kino. Filmen fikk Oscar for beste film 28.mars 1977, så vi måtte vente lenge i Norge før vi fikk se filmene det ble snakket mye om!

Så nå har filmen sikkert kommet til Sandvika kino, og vi er klare! Filmen var kjempefin, og det er jo en dramatisk film med en rørende slutt. Sylvester Stallone spilte hovedrollen i filmen, og dette var hans gjennombrudd. Han vil vel alltid bli husket for denne rollen! Her er traileren fra filmen.

Jeg har funnet noen bilder fra filmen, for å gjenoppfriske minnene :-)

Filmplakat

Talia Shire og Sylvester Stallone

Sylvester Stallone som Rocky Balboa

Sylvester Stallone og Burgess Meredith

Kilder:
Imdb: Rocky
Wiki: Rocky
Wiki: Sylvester Stallone


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar