16.09.2018

12.-18.september 1977 (Stortingsvalg)

Stortingsvalg, sykdom, bowling og diskotek er noen av ingrediensene denne uken. Ingrid og jeg var også på "King Kong", en film som kom i 1976 (nyinnspilling av den opprinnelige filmen fra 1933). Tror vi likte den, selv om jeg ikke skrev noe om det...

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (12.9): Stortingsvalg. I Sandvika en tur. Skrev ferdig stil. Farfar var her til middag. Jeg var med far og stemte. Så litt på valget.
TIRSDAG (13.9): Fikk igjen matteprøve, 5+! Cita ble operert i benet. Hadde ikke gym. La meg da jeg kom hjem. Feber og vondt i hodet. Borgerlig regjering! (feil)
ONSDAG (14.9): Skulle ha idrettsdag. Jeg ble i sengen. Blåste! Mor kom hjem tidlig. Stod opp etter middag. Mor i bolleklubb hos Inger B. Susanne på forberedende.
TORSDAG (15.9): På skolen. Leverte stil. Sang i musikktimen. Blåste! 1.del av "Jeg-Claudius" på TV. Den var fin. Snakket med Ingrid.
FREDAG (16.9): Spilte bowling. Klarte 173! Hjemme hos Ingrid etterpå. På diskotek på Dønski. Litt kjedelig, masse mennesker. Dro til Ingrid, mor og far hentet.
LØRDAG (17.9): Jobbet. Med Ingrid på "King kong" (mor og far på tyttebærtur). Tok siste buss hjem. Ventet tre kvarter.
SØNDAG (18.9): Sov lenge. Susanne og jeg hentet farfar. Gjorde lekser. Snakket med Ingrid i telefonen. Begynte å strikke hals på blå genser m/striper.



Sosialistene seiret til slutt: Odvar Nordli og Reiulf Steen

Stortingsvalg

"Etterkrigstidens mest spennende valg" ble det kalt. Da jeg la meg på tirsdag hadde det svingt mellom sosialistisk og borgerlig, men  pekte mot at det ble borgerlig og at Lars Korvald (KrF) skulle overta som statsminister. Men, så fant de 50 SV-stemmer i Narvik - og disse gjorde at det svingte tilbake til et sosialistisk flertall og Odvar Nordli (Ap) fikk fortsette som statsminister.


Borgerlig regjeringsalternativ:
Erling Norvik (H), Lars Korvald (KrF) og Gunnar Stålsett (Sp)

Odvar Nordli ble statsminister 15.januar 1976, og fikk med nød og neppe fortsette etter stortingsvalget i 1977. Han satt til 4.februar 1981, da Gro Harlem Brundtland overtok. Han var den første statsministeren som merket at Norge var blitt en oljenasjon, og som fikk oljeinntekter inn i statsbudsjettet. Han måtte bla. håndtere Volvo-avtalen hvor svenske myndigheter foreslo at Norge skulle bli deleier i Volvo, mot at Sverige ble deleier av de norske oljeressursene. Motstanden hos sentrale krefter både i Norge og Sverige var for stor til at den ble en realitet. Det er beregnet at Norge tapte 130 milliarder på dette, mens Sverige tapte 500 milliarder. Så der trakk nok Norge det lengste strået ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar