23.09.2018

19.-25.september 1977 (Jeg, Claudius)

Var det høstferie denne uken, tro? Ingrid og jeg var i hvert fall på hytta fra onsdag til søndag - det var nok hytta til Ingrid denne gangen. Vi elsket å være der nede, og det var aldri noe problem å fylle dagene med aktiviteter ;-) Vi badet til og med, i 10-11 grader!

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (19.9): Fikk igjen engelskprøve og norsk stil, 5 og 4+. Leste på kjemiprøven. I Sandvika. Kjøpte blå cord-bukse og bok til far.
TIRSDAG (20.9): Kjemiprøve, ganske lett. Ble ferdig med genseren. Jeg gleder meg til i morgen!!
ONSDAG (21.9): På tur til Vestmarksetra. Tok bussen til toget. Ingrid og jeg dro til Mandal. Odd og Trond hentet oss i Kristiansand.
TORSDAG (22.9): Syklet til Tånevik og handlet. Badet, ca 11 grader. Ingrid gjorde lekser. Sverre, Ingrid og meg på plommeslang. Fant cirka 4 plommer hver.
FREDAG (23.9): Jeg syklet til Tånevik. Badet, ca 10 grader. Jeg plukket sukkererter med Gunvor. Odd, Trond, Kai, Kristin og Marit her om kvelden.
LØRDAG (24.9): Ingrid og jeg slappet helt av om dagen. Marit, Odd, Trond, Ingrid og meg på "Spionen som elsket meg" i Kristiansand. Fin!
SØNDAG (25.9): Odd kjørte oss til Kristiansand. Vi tok toget hjem. Susanne og Tormod hentet oss. Tormod dro om kvelden.


Claudius i TV-serien

Jeg, Claudius

Jeg, Claudius er en britisk historisk dramaserie som gikk på BBC i 1976. Den ble sendt første gang på NRK 15.september 1977. Siden alle kun hadde NRK (unntatt noen få som hadde "Sverige") var det denne serien man snakket om på skolen. Det er en spennende historie om Claudius som ble født 10 år f.kr og døde 54 år e.kr. Han var sykelig, haltet og hadde dårlig hørsel, så ingen trodde han ville bli romersk keiser. Men, det ble han - fra 41 år e.kr til sin død. 

Claudius' kjærlighetsliv var uvanlig for en romer fra datidens overklasse. Av de 15 første keiserne «var Claudius den eneste hvis elskovspreferanser var gjennomført korrekt», ifølge historikeren Edward Gibbon, med den betydning at han var den eneste som ikke hadde gutter eller menn som elskere. Gibbon baserte dette på Svetons fastslåelse av at «han hadde stor lidenskap for kvinner, men ingen interesse for menn.» Sveton og de andre av antikkens skribenter brukte dette mot Claudius. De beskyldte ham for å være dominert av de samme kvinner og hustruer, for å være pusete og kvinnegal.

Claudius levde et spennende og innholdsrikt liv, så det kan være verdt å lese artikkelen om ham på Wiki. Han døde av forgiftning, og ble etterfulgt på tronen av hans adoptivsønn Nero.

Claudius med romerske krigere

Jeg, Claudius

Kilder:
Wiki: Jeg, Claudius

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar