18.11.2018

14.-20.november 1977 (Ønskekonserten)

Jeg fikk kalkulator og ødela et reagensglass. Jeg fikk 5 på engelskprøve og 2 minus på geografi-prøve. Oppturer og nedturer ;-) Og for øvrig drev jeg med ganske mye forskjellig denne uken...

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (14.11): Fikk igjen engelskprøve, 5. Spilte volley-treningskamp på Eikeli. Vi tapte!! Filmen "Kjærlighet på farten" var ganske morsom.
TIRSDAG (15.11): Spilte volleyball. Susanne var hjemom og hentet bilen til forelesning. Jeg fikk kalkulator. Gøy!
ONSDAG (16.11): Vi ødela et reagensglass i kjemi. Jeg kjøpte mørkeblå boblejakke på ny sport i Sandvika, kostet 198,-. Astri og Inger på bolleklubb hos mor.
TORSDAG (17.11): Fikk igjen geo.prøve, 2-. Jeg skal bli med Susanne til Bergen 2.desember. Bowling-turnering, gj.snitt 125.
FREDAG (18.11): Hege begynte å jobbe i Wøyenenga. Hun var hos meg om kvelden. Siste episode av "Solospill" på TV. Pappa på BD-fest.
LØRDAG (19.11): Hege og jeg jobbet. Mor og far i byen med farfar. Jeg er så trett! Satt barnevakt hos Sunde, 30 kr. Susanne hos Kathrine.
SØNDAG (20.11): Ingrid og jeg på Nadderudhallen og så på stupekonkurranse. Dro hjem til henne etterpå. Far hentet meg.


Andungen Kvakk Kvakk - populær på ønskekonserten i 1977!

Ønskekonserten

Ønskekonserten ble sendt på NRK fra 1950, og der kunne man sende inn musikk-ønsker sammen med personlige hilsener. Man ga et valgfritt beløp til inntekt for radiogavefondet, og dette fondet hadde til formål å "låne ut radioapparater til ubemidlede syke, gamle, blinde og uføre, samt fjernsynsapparater til ubemidlede hørselssvekkede og andre". Radiogavefondet ble lagt ned i 1992.

Jeg har ikke funnet ut hva som var på Ønskekonserten i denne uken, men jeg har funnet ut hva som var de mest spilte platene på 70-tallet. Og dette er listen:

Knutsen og Ludvigsen med "Grevling i taket" var populær i 1975!

  • 1970: Gryta hennar mor (Salhuskvintetten)
  • 1971: Her kommer Pippi Långstrump (Inger Nilsson)
  • 1972: O bli hos meg (Olav Werner og Aase Nordmo Løvberg)
  • 1973: Viva España (Gro Anita Schønn)
  • 1974: Det var en spennende dag for Josefine (Inger Lise Rypdal)
  • 1975: Grevling i taket (Knutsen og Ludvigsen)
  • 1976: Sailing (Rod Stewart)
  • 1977: Kvakk kvakk (Barnevaktene)
  • 1978: Han er min sang og min glede (Rune Larsen)
  • 1979: Lykkeliten (Nora Brocksted og Rolf Kirkvaag)

Gro Anita Schønn med "Viva Espana" var populær i 1973!
Inger Lise Rypdal med "En spennende dag for Josefine" var populær i 1974!

Listen sier kanskje noe om hvilken aldersgruppe det var som sendte inn ønsker, det er jo ikke mange sanger som ungdommen ville valgt på denne listen, men "Sailing" med Rod Stewart er et unntak - og han har jeg skrevet om i et tidligere innlegg. Men, det var jo koselig å høre på Ønskekonserten, og det var som regel med sanger som jeg likte - etter barnesangene og før de religiøse og sangene for de eldre.

Men, jeg holdt nok en knapp på Norsktoppen som jeg også har skrevet om i et tidligere innlegg :-)

Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar