25.11.2018

21.-27.november 1977 (Musikk)

Garndama var en dame i et hus ved Bekkestua (tror jeg) som solgte billig garn i kjelleren. Vi var der noen ganger og kjøpte garn, men jeg husker en gang jeg kjøpte blått garn til en genser - og fikk forskjellig innfarging. Resultatet ble ikke så vellykket....

Jeg var ganske god i matte, så det hendte innimellom at jeg fikk folk fra klassen på besøk som ville gjøre matteoppgaver sammen med meg. Jeg syntes det var kjempegøy, og tok imot dem med glede :-)

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (21.11): Spilte volleyball etter skolen. Kamp på Combihallen etterpå. Vi tapte. Jeg spilte hele tiden.
TIRSDAG (22.11): Gjorde lekser hele kvelden. Leste mye på kjemiprøve. "Vi bare spør" på radioen. Mandal med Bjarte tapte. Æsj.
ONSDAG (23.11): Kjemiprøve. Tror det gikk bra. Susanne og jeg hos garndama. Mor, far og jeg hos farfar. Bente var der. Det snedde.
TORSDAG (24.11): Snedde enormt! Susanne på eksamen (forberedende). På bowling. Gj.snitt 133.
FREDAG (25.11): Engelsk tentamen. Mor og jeg i Sandvika etterpå. Jeg fikk pysjamas. Ingrid og jeg på "Olsenbanden". Fin. På Solli bowling etterpå.
LØRDAG (26.11): Jobbet, fikk lønn. 360 kr. Begynte på armen på den blå jakken m/mønster. Spiste ostesmørbrød om kvelden.
SØNDAG (27.11): Tulla og Unni-Lise her og regnet. Susanne på Chile-skuespill om kvelden. Jeg ryddet. Kastet mye!


Ny stilretning I: Reggae med Bob Marley

Musikk

I Hvem Hva Hvor 1978 står det som en innledning i kapitlet "Pop-musikk 1976/1977" at: "Popåret 1976/1977 var nokså begivenhetsrikt - i det store utland, som i denne sammenheng begrenser seg til England og USA, så vel som her hjemme. Nye stilretninger og nye artister dukket opp, men også nostalgien hadde sine store triumfer."

Her gir jeg et sammendrag av hva som står i Hvem Hva Hvor 1978 ;-)

ABBA - gir ut "Arrival" som topper de fleste listene i Europa og for første gang fikk de også en nr.1 i USA med singelen "Dancing Queen". Og her i landet fikk de ekstra oppmerksomhet da de hadde lagt premieren på sin verdensomfattende konsertturné til Ekeberghallen i Oslo. (Jeg har skrevet om ABBA i Ekeberghallen i et tidligere innlegg)

ABBA kom ut med platen "Arrival"

Rod Stewart - gir ut LP-platen "A night On The Town" med singelen "Tonight's The Night" som ble en formidabel storselger over hele den vestlige verden. (Og selvfølgelig har jeg også skrevet om Rod Stewart i et tidligere innlegg ;-))

Rod Stewart gir ut platen "A night on the town"

The Eagles - LP-platen dette året, samleplaten "Greatest Hits" og den nye låten "Hotel California" ble meget populære også her hjemme.

"Hotel California" har holdt seg populær lenge!

Stevie Wonder - utgir et dobbeltalbum "Songs In The Key Of Life" som det tok to år å lage. Det ble da også et gjennomarbeidet stykke pop-historie.

"Songs in the key of life" av Stevie Wonder

Nye stilretninger

  • Reggae - Bob Marley og hans gruppe The Wailers fikk sitt gjennombrudd med musikken som er skapt i slumkvarterene i Jamaicas hovedstad, Kingston. Musikalsk er det en avslappet, litt monoton rytme som bærer. Innholdsmessig dreier det seg om en forkynnelse av den noe spesielle religionen "Rasta" som preker sort nasjonalisme. Men, tekstene har også en realistisk skildring av nød, fattigdom og undertrykkelse.
  • Punk Rock - Punk er de utslåtte, hvite ungdommene i London sin nye musikk. Den har oppstått som en reaksjon på superstjernene i rocken som i sin mangemillionærtilværelse har mistet kontakten med de harde ungdomsmiljøene i storbyen. The Clash er den fremste eksponenten for Punk Rock. Høyt, hardt og rått låter det og passer ikke inn i Ønskekonserten sammen med mange av de artistene vi har nevnt over.

Ny stilretning II: Punk med The Clash

Nostalgi

  • The Beatles - utgir "The Beatles at the Hollywood Bowl" hvor de presenterte gruppen slik de lød på konsert i sine glansdager i 1964 og -65. Sangene fremføres friskt med et driv som får de 17 000 tilhørerne til å gå i spinn. Hylingen ligger som et middels jet-fly i bakgrunnen.
  • The Shadows - gir ut samleplaten "20 Golden Greats" som føk til topps på listene i England, og ble der.

The Beatles gir ut denne platen i 1977
The Shadows gir ut en samleplate i 1977

Norske artister

  • Wenche Myhre ble vinner av årets Spellemannspris som "Årets vokalist". Hennes LP-plate "Wenche" befestet hennes posisjon som en av våre fremste underholdningsartister.
  • Alex (polskfødte Aleksandra Sandøy) debuterte med en LP og et nytt band sammensatt av rutinerte norske musikere. "Alex" het platen, gruppen og sangerinnen, og de kunne presentere en diskotekorientert soul- og pop-musikk av en uvant internasjonal karakter.
  • New Jordal Swingers var det ledende, norske, lettere pop-underholdningsmusikk-orkestret. (Jeg har også skrevet om New Jordal Swingers i et tidligere innlegg)
  • Rock - Åge Aleksandersen ga ut plate med gruppen Sambandet med tittelen "Mot i brystet, vett i pannen, bomben und granaten". Terje Tysland med "Ola-lah Lag" ga ut platen "Stakkars klovn". 
  • Viser - Ole Paus slo til med et konsertopptak kalt "I anstendighetens navn" som han fikk Spellemannsprisen for. Lars Klevstrand gir ut platen "Riv ned gjerdene" og markerte et foreløpig høydepunkt i hans produksjon. Finn Kalvik gir ut platen "Fyll mine seil" hvor dristig arrangering og musikalsk spennvidde brakte ytterligere en dimensjon til Kalviks visekunst. Jan Eggum gir ut platen "Trubadur" hvor han demonstrerer en sikker sans både for melodiøse sanger og oppfinnsomme tekster. Geirr Lystrup gir ut platen "Ut av din draum" hvor han bruker utstrakte musikalske virkemidler med bl.a strykere og blåsere så vel som korsang.

Alex var en ny, norsk artist dette året

Kilder:
Hvem Hva Hvor 1978

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar