02.12.2018

28.november-4.desember 1977 (Farfar)

Tentamenstid, og det gikk i hvert fall fint med norsktentamen. Så fint at læreren leste stilen min høyt :-) Ingrid og jeg spilte bowling, og det var litt av en premie Ingrid 15 år vant! Og Susanne og jeg dro til Bergen for å være med på soaré på Sjøkrigsskolen. Jeg husker i grunnen ikke så mye fra denne festen annet enn at det var litt "skummelt" men også litt spennende.....

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (28.11): Norsk tentamen. Jeg skrev diktanalyse. Bestilte billetter til Bergen. Sydde på klokkestreng til mor.
TIRSDAG (29.11): Mattetentamen. Hadde skole etterpå. Hentet billetter. Sydde ferdig klokkestreng til mor. Filmen "De stråleskadde" var fin.
ONSDAG (30.11): Fikk vite norsktentamen. Jeg fikk 5. Læreren leste stilen min høyt. Fikk brev fra Hanne. Film om Mini Cooper var kjempefin (11-årig pyroman)
TORSDAG (1.12): Pakket koffert og ordnet etter middag. Susanne, far og mor i fødselsdagselskap hos farfar (88 år). Jeg spilte bowling. Dritt. Gj.snitt 123. Ingrid vant Bacardi.
FREDAG (2.12): Susanne og jeg dro rett etter skole og jobb til Bergen. Tormod, Tor og Per hentet oss.
LØRDAG (3.12): På Fløyen og Holberg-stua. På soaré på SKSK om kvelden. Gøy!
SØNDAG (4.12): I byen. Tormod, Susanne og jeg på kino "Folk er rare". Gøy! Spiste på Bristol. Tok toget hjem.


Farfar på besøk sommer 1978

Farfar

Av mine fire besteforeldre er familien til farfar den minste. Mormor hadde 3 søsken, morfar hadde 4 søsken, farmor hadde 6 søsken, mens farfar bare hadde en søster. Søsteren hans var gift, men mannen hennes døde i starten av 60-tallet. De fikk ingen barn, så det var tante Kristine som var den eneste slektningen vi hadde på farfars side. Og det var tante Kristine som bar meg til dåpen.

Farfar Peder Oluf ble født 1.12.1889 i Oslo og hans lillesøster Kristine Marie ble født 26.1.1892. Faren deres het Elias Olsen (født 5.12.1856 i Vang, Hedmark) mens moren het Pauline Pedersdatter (født 25.8.1851 i Enebakk). Elias var snekkermester, og om han er sagt: "Han er en allsidig og praktisk håndverker. Dessuten er han vennesel og stillfarende i sin ferd." Pauline sies å være hjernen bak det Elias gjorde.

Bilde fra ca 1920, Kristine, Elias, Pauline og Peder Oluf

Farfar ble utdannet ingeniør på teknisk skole i Oslo før NTH ble startet. Han fikk sin første jobb på et marineverk i Horten (under 1.verdenskrig). Så begynte han å arbeide i jernbanen, først i Oslo men i 1925 flyttet han og min farmor (Gunvor Larssen som han giftet seg med i 1924) til Trondheim hvor han ledet jernbaneverkstedet. Ved siden av denne jobben var han også sensor og foreleser ved NTH.

De fikk 3 barn som alle har fødested Strinda: Per Olav (min far, født i 1925), Leif (født i 1927) og Bjørg (født i 1931). Da han ble pensjonist i 1959 sluttet han på jernbanen og begynte på Spigerverket hvor han arbeidet til han var 80 år.


Pauline og Elias med sitt første barnebarn!
(som er min far :-))

Elias døde i 1929, og Pauline skulle leve som enke i 20 år før hun døde i 1949 - da var hun 98 år gammel!

Legitimasjonskort fra 1941

Farfar het fra starten Peder Oluf Olsen, men da han skrev seg inn som konfirmant tok han navnet Eliassen i stedet. Når noen spør meg om jeg er i slekt med noen de kjenner som heter Eliassen kan jeg nesten helt sikkert si at det er jeg ikke. Av hans etterkommere er det i dag bare min mor, bror Lars, svigerinne Inger Elin og niese Magnhild som har Eliassen som etternavn. Og Magnhilds barn har fått et annet etternavn, så det blir ikke flere enn disse fire heller.

Farmor døde i 1976, så farfar lever som enkemann i 3 år før han dør 12.september 1979 som 89-åring. Jeg tror ikke han trivdes veldig godt med å bo alene, og jeg ser i min dagbok at mor og far var veldig ofte på besøk hos ham eller hadde ham på besøk hos oss. Dessuten bodde tante Bjørg i samme hus som ham og onkel Leif bodde også i Oslo - så han hadde alle sine rundt seg og ble godt passet på.

Farmor, Morfar og farfar i 1975
Med tog til Trondheim i 1977 - han likte
selvfølgelig godt jernbanen :-)
Farfar forteller om gamle dager (januar 1979)


Kilder:
Særoppgave 3RB
1.2.1980


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar