17.03.2019

13.-19.mars 1978 (Melodi Grand Prix)

På skoleteater og kino - det første var jeg ikke så fornøyd med, men filmen (fra 1967!) syntes jeg var kjempefin! Matte heldagsprøve og pakking til påskeferie, og påsketuren skriver jeg mer om i neste uke :-)

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (13.3): Hentet resten av garnet. På teater om kvelden og så "Fru P" (Susanne og jeg). Ikke så veldig fin (skoleteater).
TIRSDAG (14.3): Hardgym. Merete og jeg på kino og så "Tolv fortapte menn". Kjempefin. Mor og far på "De unges forbund".
ONSDAG (15.3): Fri! Jeg leste matte nesten hele dagen. Mor og far på konsert. Snakket med Hege i telefonen. Sissel var her om kvelden.
TORSDAG (16.3): Matte heldagsprøve. Begynte så smått å pakke sekken til påske. På bowling. Mor og far hentet.
FREDAG (17.3): Engelsk heldagsprøve. Pakket ferdig sekken. Hege var her en tur om kvelden.
LØRDAG (18.3): Susanne og jeg tok toget til Gol. Faren til Dag og OJ hentet oss, og kjørte oss + Tormod og Tor til hytta. Dag og OJ var der. Vi gikk en liten skitur.
SØNDAG (19.3): Gikk tur opp på fjellet. Jeg forfrøs nesa. Møtte Pablo på Raggsteindalen.


Vinneren ble Jahn Teigen med "Mil etter mil"

Melodi Grand Prix

Melodi Grand Prix 1978 har blitt legendarisk, fordi dette var året da Jahn Teigen fikk 0 poeng i den internasjonale finalen. Jeg syntes sangen var kjempefin, men vi nordmenn var jo farget av at Jahn Teigen var veldig populær. For utlendingene fremstod han sikkert som en pussig skrue som sang på et språk de ikke forstod ;-)

Men, jeg har tatt en titt på den norske finalen. Det var 650 innsendte bidrag, og NRK hadde plukket ut 8 finalister som skulle få opptre i den norske finalen. Sendingen ble spilt inn på ettermiddagen, men ble sendt på TV samme kveld. Dette var vanlig på 1970-tallet, for at «artistene og melodiene ikke skal lide under eventuelle tekniske svikt». Juryen bestod av 9 fagdommere, og det var kun disse stemmene som lå til grunn.

Det var kjente artister som fremførte sangene, og etter å ha skrevet forrige ukes innlegg om Musikalsk gjestebud på NRK kjenner jeg til alle (jeg ville ellers ikke husket Ingrid Elisabeth Johansen). Og disse artistene ble brukt til mye på denne tiden: New Jordal Swingers, Stein Ingebrigtsen, Maj Britt Andersen, Anne Lise Gjøstøl, Septimus, Ingrid Elisabeth Johansen, Anita Skorgan, Georg Keller og Jahn Teigen.

Sangene er en sak for seg, jeg har hoppet fra sang til sang nå - og hørt på alle sammen. Det er virkelig ikke veldig bra, og ikke helt uventet "veldig 70-tall" ;-) Så Jahn Teigen var desidert best, og holder mål selv i dag. Han hadde en roligere fremføring enn i den internasjonale finalen, og vi så ikke noe splitthopp i den norske finalen :-)

Her er bilder av artistene fra finalen:

New Jordal Swingers med "Spillemann"

Stein Ingebrigtsen med "Fortsett sangen"

Maj Britt Andersen med "Hør hva andre har fått til"

Anne Lise Gjøstøl med "Min sang"

Septimus m/Steinar Fjeld med "La meg bli med deg"

Ingrid Elisabeth Johansen med "Den danseglade fruen"

Anita Skorgan og Georg Keller med "Prima Donna"

Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar